Музиканти почали вимагати обов’язкового маркування ШІ контенту (Фото: Depositphotos)Невже ШІ замінить музикантів. Люди не можуть відрізнити пісні, створені штучним інтелектом
Більшість слухачів не здатні визначити, чи створена пісня людиною, чи штучним інтелектом. Про це свідчать результати опитування, проведеного музичним сервісом Deezer спільно з дослідницькою компанією Ipsos.
Зробити резюме статті: ChatGPT
У дослідженні взяли участь 9 тисяч людей з восьми країн — США, Канади, Бразилії, Великої Британії, Франції, Нідерландів, Німеччини та Японії. Їм дали послухати кілька треків і попросили визначити, чи були вони створені штучним інтелектом. 97% опитаних не впоралися із завданням.
52% учасників зізналися, що їм некомфортно, коли вони не можуть відрізнити музику, створену ШІ. А 51% вважають, що такі технології призведуть до появи великої кількості одноманітної та неякісної музики.
Попри різні погляди на роль штучного інтелекту, 80% респондентів погодилися, що треки, створені ШІ, повинні бути чітко позначені.
«Результати опитування показують, що людям не байдуже, яку музику вони слухають, і вони хочуть знати, чи її створила людина, чи ШІ», — зазначив генеральний директор Deezer Алексіс Лантурньє.
Тема маркування музики, створеної штучним інтелектом, активно обговорюється у світі. Дискусія посилилася після випадку з гуртом The Velvet Sundown, який набрав понад мільйон прослуховувань на Spotify, перш ніж виявилося, що це — повністю ШІ-проєкт.
Після цього музиканти почали вимагати обов’язкового маркування контенту, створеного за допомогою штучного інтелекту. У вересні Spotify заявив, що підтримує новий «стандарт розкриття інформації про використання ШІ в музиці», але на сторінці The Velvet Sundown позначки про це досі немає.
Deezer уже маркує ШІ-контент, але його кількість зростає — за даними компанії, 28% музики, завантаженої на платформу у вересні, була створена повністю штучним інтелектом.
Однією з причин, чому слухачам важко відрізнити такі пісні, може бути те, що системи ШІ навчаються на музиці, створеній справжніми артистами.
«Існує занепокоєння, що ШІ вплине на доходи музикантів і процес створення музики, а також що компанії не повинні тренувати свої моделі на захищених авторським правом творах», — додав Лантурньє.
70% опитаних вважають, що ШІ загрожує кар'єрам музикантів.
Питання авторського права залишається невирішеним. У Німеччині суд постановив, що ChatGPT порушив авторські права, використовуючи тексти пісень під час навчання. ЄС може зайняти бік артистів.
Водночас у Великій Британії спроба ухвалити закон, який зобов’язував би компанії розкривати, як вони використовують музику для навчання ШІ, не пройшла.
У США теж тривають суперечки. Минулого року такі зірки, як Біллі Айліш та Aerosmith, підписали відкритого листа із закликом не створювати технології, які можуть «замінити людську творчість». Згодом Universal Music Group, Sony і Warner Records подали позови проти стартапів Suno та Udio, що займаються генерацією музики за допомогою ШІ.
Однак через рік Universal Music Group не лише досягла мирової угоди з Udio, а й почала співпрацю з ним над створенням нового продукту, який буде навчений виключно на їхньому музичному каталозі.
Spotify також розширює використання ШІ — вже зараз сервіс має функцію «AI DJ», що імітує радіоведучого. Компанія заявила про плани розробляти «відповідальні продукти з використанням ШІ» разом із провідними лейблами.
«Штучний інтелект — це найважливіша технологічна зміна з часів появи смартфонів, і він уже впливає на те, як створюється та сприймається музика», — сказав співпрезидент Spotify Густав Седерстрьом.
Водночас експерти застерігають: якщо ШІ почне масово замінювати музикантів, це може зачепити не лише відомих виконавців, а й тисячі людей, які пишуть джингли, саундтреки до фільмів і музику для реклами — тобто тих, хто створює «звук нашого повсякденного життя».




