TikTok: історія надпопулярної соцмережі
Президент Дональд Трамп заявив про намір заборонити TikTok у США, якщо тільки американську частину його операцій не викупить американська компанія. Яким чином лише за два роки цьому додатку вдалося привабити мільйони користувачів - і водночас набути репутації загрози для національної безпеки Сполучених Штатів?
Червоний желейний ведмедик стоїть один-однісінький посеред сцени, підсвітлений прожектором; лунає добре впізнаваний голос Адель. На другому рядку до пісні приєднується потужний невидимий хор. Камеру переводять на "концертний зал", де сотні таких самих желейних ведмедиків підхоплюють відомий хіт Someone Like You.
Це миле, хоч і нехитре відео хочеться переглядати знову і знову. Молодому відеозастосунку TikTok ці 15 секунд принесли більше користі, ніж маркетинг з багатомільйонним бюджетом.
Опубліковане у грудні 2018 р., воно швидко набрало мільйони переглядів у TikTok - та ще важливіше, породило тисячі імітацій в інших соцмережах.
Про TikTok почув весь світ, і додаток зібрав навколо себе сотні мільйонів молодих людей, активних і творчих.
Історія TikTok відрізняється від типової "легенди про юних геніїв та їхній стартап". Це не імперія, збудована з маминого гаража кількома підлітками, які не мали нічого, крім вдалої ідеї.
Все почалося з трьох окремих додатків.
Перший звався Musical.ly; він з'явився у 2014 р. у Шанхаї, але мав міцні зв'язки з американським бізнесом і непогану аудиторію на цьому ключовому ринку.
У 2016 р. китайський технологічний гігант ByteDance запустив подібний сервіс у Китаї під назвою Douyin. Лише через рік він отримав уже 100 мільйонів користувачів, переважно з Китаю та Таїланду.
Компанія ByteDance зрозуміла, що знайшла золоту жилу, і вирішила просувати новий бренд - TikTok. У 2018 р. вона придбала Musical.ly, увібрала його аудиторію до себе й почала глобальну експансію мережі TikTok.
Її секрет у використанні музики, а також у надзвичайно ефективному алгоритмі, який дуже швидко вловлює уподобання користувачів щодо контенту - набагато швидше, ніж в інших додатках.
Юзери можуть обирати пісні, фільтри чи фрагменти кінофільмів з величезної бази та накладати на них своє відео.
Саме з TikTok пішли шалено популярні тренди, наприклад, адаптації пісень Old Town Road репера Lil Nas X та Bored in the House Кертіса Роуча. Навіть мелодія, з якої починаються новини ВВС, стала "вірусною": під неї британці висміювали щоденні брифінги посадовців на тему коронавірусу.
Багато хто з користувачів проводить найбільше часу на сторінці "Рекомендовано для вас". Тут вони бачать контент, підібраний для них розумним алгоритмом: на основі їхніх попередніх переглядів й уподобань він передбачає, що ще їм сподобається.
Тут також пропонується контент, який, за оцінкою алгоритму, має потенціал стати "вірусним". Ідея така: якщо кліп хороший, він розійдеться - і байдуже, чи багато підписників у його автора.
У TikTok утворилося багато окремих спільнот, які згуртувались навколо улюбленого типу контенту або тем, важливих для користувачів.
Такі спільноти, як Alt чи Deep, часто просувають користувачів, які не мають на меті збагатитися, а створюють смішний чи інформативний контент просто "для душі". Вони не прагнуть привернути увагу великих брендів. Для них весь сенс TikTok у тому, щоб знайти однодумців.
TikTok та його сестринський додаток Douyin злетіли на пік популярності надзвичайно стрімко.
Минулого липня ці додатки вже завантажили мільярд разів (сумарно у всіх країнах світу). При цьому активних користувачів було 500 млн. Рік по тому завантажень уже два мільярди, а активних користувачів - близько 800 млн.
10 країн, де найбільше людей завантажили TikTok Джерело: SensorTower:
Через такий стрімкий зліт додатком пильно зацікавились політики. Китайська програма так швидко зробилася великою частиною суспільного життя - що це означає для суспільства?
Хоча звинувачення доволі туманні, Індія та США турбуються, що TikTok збирає чутливі дані користувачів, які потім можуть бути використані китайським урядом для шпигунства. Подейкують, що кожне велике китайське підприємство має у своїй структурі "осередок", підзвітний керівній Комуністичній партії Китаю, а багатьом працівникам доручено збирати секрети.
Індія вже забороняла TikTok у квітні 2019 р., коли суд наказав прибрати цю програму з магазинів додатків через звинувачення, що у ній поширюють порнографію. Це рішення суду скасували після оскарження.
Однак у червні 2020 р. TikTok в Індії знову заборонили, разом з кількома десятками інших китайських додатків. Як пояснив індійський уряд, це зумовлено скаргами на те, що додатки "викрадають і крадькома передають далі дані юзерів".
Наприкінці 2019 р. уряд США доручив своїй Раді нацбезпеки дослідити механізми роботи TikTok - після того, як на загрозу від нього спільно вказали політики з Демократичної та Республіканської партій.
А нещодавно держсекретар США Майк Помпео заявив, що TikTok, разом з кількома іншими китайськими додатками, "зливає дані безпосередньо Комуністичній партії Китаю".
Наразі програму досліджують і в британському Комісаріаті з питань інформації, і в австралійській розвідці - але що саме шукають, невідомо.
Слід зауважити, звісно, що стосунки між згаданими країнами досить напружені: США має багато суперечок з Китаєм у галузі торгівлі, Індія конфліктує з ним на кордонах, а Велика Британія незадоволена новими законами щодо безпеки у Гонконгу.
Що саме TikTok робить із даними - питання спірне.
З його офіційної політики приватності відомо, що даних він збирає багато, зокрема:
Також з'ясувалося, що програма читала буфер обміну користувачів. Утім, це робили й десятки інших додатків (такі як Reddit, LinkedIn і BBC News), і нічого крамольного у цьому не знайшли.
Докази свідчать переважно про те, що за обсягом зібраних даних TikTok мало чим відрізняється від інших соцмереж, голодних до даних, наприклад, від Facebook.
Проте, на відміну від своїх американських конкурентів, TikTok готовий запропонувати безпрецедентну прозорість, щоб розвіяти страхи щодо збору та передачі даних.
Новий виконавчий директор TikTok Кевін Мейєр - американець і колишній керівник компанії Disney - заявив, що дозволить експертам дослідити код, який стоїть за алгоритмами програми. Це надзвичайно вагома заява у галузі, де дані та код пильно оберігаються.
Однак питання не лише про те, які дані збирає TikTok. Воно скоріше теоретичне: чи може уряд Китаю змусити ByteDance передати ці дані йому?
Схожі тривоги висловлювалися і щодо компанії Huawei.
Закон про національну безпеку, прийнятий у Китаї у 2017 р., зобов'язує усі організації й усіх громадян "підтримувати державну розвідувальну діяльність, допомагати їй і співпрацювати з нею".
Однак, як і китайський гігант телекомунікаційної індустрії Huawei, компанія TikTok неодноразово заявляла, що скаже "однозначне ні у відповідь на будь-які запити даних", якщо такі надійдуть.
Інша тривога - можливість цензури або ж того, що додатком користуватимуться для впливу на громадські дебати.
Адже багато молодих людей, бажаючи поширити контент про соціальний активізм, першою чергою прийде саме у TikTok.
У травні тут масово просували тренд #BlackLivesMatter.
Та попри мільйони переглядів публікацій з цим хештеґом, дехто стверджував, нібито алгоритм придушує контент від чорношкірих авторів і приховує хештеґи, пов'язані з протестами.
І це не перша критика принципів, за якими алгоритм обирає контент для показу.
За дослідженням журналістів сайту Intercept, модераторів у TikTok заохочували до того, щоби занижувати пріоритетність контенту від авторів, визнаних "непривабливими" або бідними.
А минулого року Guardian повідомляв, що TikTok застосовує цензуру до "політично неоднозначного" матеріалу, зокрема хроніки протестів на площі Тяньаньмень чи акцій на підтримку незалежності Тибету.
У репортажі Washington Post також стверджується, що остаточне рішення щодо схвалення окремих відео приймають модератори у Китаї.
Однак керівники ByteDance це заперечують: мовляв, такі практики вже виведено з ужитку і модерація абсолютно не залежить від Пекіна.
Хоч би як, наразі компанії Microsoft запропоновано викупити американську частину операцій TikTok - і це свідчить про величезну значущість цього додатку поміж іншої технологічної продукції.
Нині TikTok - основне місце зустрічі молоді віком до 25 років, тоді як Twitter й Instagram, на думку багатьох, відійшли старшим користувачам.
Ті, для кого TikTok - це шанс бути почутим, вбачають велику втрату у можливій забороні цього додатку.
У США різко збільшилася кількість завантажень інших програм для обміну короткими відео, наприклад, Byte і Triller; вочевидь, деякі користувачі готуються до "втечі з корабля".
Та багато хто, схоже, триматиметься за TikTok до останнього - якщо такий останній момент прийде.
Хочете отримувати найважливіші новини в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram або Viber!