Цифровой ключ. Как сейчас подписывать электронные документы?
Украинские мобильные операторы сообщили об отказе от технологии Mobile ID. Это электронная цифровая подпись, хранящаяся на sim-карте телефона. Чем теперь можно подписывать электронные документы?
Розвиток цифрового підпису в Україні
Можливість підписувати електронні документи з’явилася ще в 2003 році, коли почав діяти Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг». Тоді компанії почали використовувати електронні підписи на файлових носіях (звичайна флешка або комп’ютер), зокрема, для подання податкових звітів.
Вже пізніше, у 2017 році, Закон України «Про довірчі послуги» запровадив поняття кваліфікований електронний підпис — КЕП. Це ключ, що зберігається на захищених носіях — токенах (така спеціальна флешка) або хмарних сервісах. Тобто такий підпис неможливо скопіювати або комусь несанкціоновано передати. Він має найвищий рівень захисту та надійності ідентифікації особи.
Але згодом гравці ринку електронного документообігу та інших цифрових інструментів замислилися над тим, а як із ключем на токені підписувати документи на смартфоні. І щоденне, і бізнес життя українців досить стрімко переходило з комп’ютерів у мобільні гаджети. А використовувати КЕП на них було неможливо.
І тоді мобільні оператори звернулися до досвіду європейських країн, де вже багато років існувала технологія Mobile ID, тобто КЕП на sim-карті. Це зручний і захищений цифровий ключ для будь-якої людини, адже достатньо мати смартфон і мобільний зв’язок, щоб ним користуватися. Немає потреби у високошвидкісному інтернеті. Можна підписувати документи в будь-якому сервісі — ключ завжди є в кишені.
Проте в Україні ця технологія не стала масовою. По-перше, в житті пересічної людини тоді ще майже не було електронного документообігу або цифрових послуг. І навіщо цей ключ — ніхто й не знав. Легше за звичкою рукою підписати папірець і все.
По-друге, мобільні оператори не змогли налаштувати зручну для користувачів видачу нових sim-карт із КЕП. Щоб її отримати, треба було так само кудись йти з документами, як і у випадку зі звичайним КЕП на флешці. Складно й незручно. Особливо, коли не відчуваєш у цьому потреби.
Пожвавлення цифровізації
Проте з часом в Україні прискорився темп розвитку електронних послуг та сервісів — як державних, так і комерційних. Особливо драйву додала коронакриза. Можливість віддаленої ідентифікації та підпису документів стала майже критичною. Минулого року ми провели дослідження серед наших клієнтів, опитали понад 1 тис. осіб. Переважна більшість респондентів зазначили, що протягом карантину почали більше використовувати електронні документи та змінили процес роботи з паперовими. За цей час тільки в нашому сервісі кількість компаній, що почали підписувати та відправляти документи онлайн, зросла вдвічі (до 300 тис. компаній).
В повсякденному житті людини також збільшується потреба мати можливість дистанційно підписати або отримати документ. Наприклад, це й цифрові послуги від Дія.Бізнес, і оформлення договорів із банком або страховою компанією. Адже НБУ вже дозволив віддалену ідентифікацію та підпис договору без відвідування банку.
І тому закономірно, що Міністерство цифрової трансформації в травні цього року презентувало Дію.Підпис — КЕП у смартфоні. Зараз це найпростіший спосіб отримати цифровий підпис. Треба лише мати на телефоні застосунок Дія, а в ньому — внутрішній або закордонний паспорт.
Читайте также:
![](/media/b0fb47479c2c474daa625acb9d609e4b.jpg)
Михаил Фёдоров Онлайн-услуги для бизнеса. Как Дія облегчает жизнь предпринимателям
Тепер фізичні-особи підприємці можуть підписувати і відразу подавати податкову звітність у застосунку Дія. І будь-яка людина може користуватися всіма перевагами електронного документообігу в різних сервісах. Наразі Дію.Підпис інтегрували Вчасно, Документ-онлайн та Монобанк. Не виключено, що найближчим часом й інші провайдери електронного документообігу та електронної ідентифікації надаватимуть таку можливість.
А з іншого боку, зростатиме й кількість людей, яким необхідно буде підписувати документи електронним підписом. Так, за даними Мінцифри, з 2019 до 2020 року кількість громадян, які почали взаємодіяти з державними органами онлайн, зросла в 4−5 разів. Це зумовлено запуском застосунку та порталу Дія, якими вже встигли скористатися понад 10 млн осіб.
Що далі
Запровадження Дія.Підпис, а отже спрощення отримання цифрового підпису фізичними особами, дає зелене світло подальшому розвитку електронних сервісів та поширенню електронного документообігу. Тепер це можливість не лише для компаній, а й для фізичних осіб. Наприклад, можна підписувати договори оренди квартири або про страхові послуги.
І ринок електронної комерції зможе стати дійсно електронним. Уявіть, що скоро дрон доставить вам товар із Rozetka, наприклад. І ви в телефоні підпишете документ про отримання. Там же й буде ваш чек. Жодних папірців.
Також у перспективі переведення кадрових документів компаній в електронний вигляд. Перший крок держава вже зробила — скасували паперові трудові книжки. Далі — цифровізація решти документів, що працівники підписують з роботодавцями. А це значна частина документообігу в компаніях. І тут бізнес зможе використовувати як Дія.Підпис — вона фактично є у кожного в кишені, так і КЕП, що зберігається в хмарних сервісах. Всі ключи працівників зберігатимуться у провайдера в хмарі, ними можна буде керувати та контролювати їхнє використання.
Компаніям зручніше працювати з хмарними ключами, тому що більше контролю, а звичайним людям — з Дія.Підпис. Але обидва варіанти дозволять максимально відмовитися від паперу — як у стосунках із державою, так і у бізнесі.