Покупатель изменился. Почему гипермаркеты идут на ребрендинг и новые концепции
Сегодня конкуренция в ретейле — на пике. Покупатели стали требовательными и разборчивыми. Они хотят получать предложение, соответствующее их запросам. Как реагируют на это ретейлеры?
Головна ціль, яка стоїть перед великими магазинами, що змінюють свій зовнішній вигляд — виділення серед конкурентів, збільшення клієнтського потоку за допомогою залучення нової аудиторії, підвищення довіри, реалізація внутрішніх змін через візуальне сприйняття бренду. І для досягнення цієї мети, ритейли йдуть не тільки на зміни, що диктує сам покупець.
Тож, чого хоче покупець?
Покупець став більш ретельним у виборі брендів та продуктів. Сьогодні вибір магазину залежить не тільки від локально зручного розташування та широкого вибору продуктів, а ще й від цінностей бренду та репутації.
1. Атмосфера в магазині
Зараз супермаркети мають давати більше, ніж раніше. Сьогодні в ціні не тільки якість на полицях, хрустка свіжість в кошику покупок за розумними цінами. Важлива також і атмосфера, де люди купують продукти. Цей тренд вимагатиме зростання витрат ритейлерів. Але довготерміново — інвестиції в сталий розвиток допоможуть заощадити та залучити нову аудиторію.
В цілому, про сталий розвиток у 2020 році прозвітували 96% з 250 найбільших компаній світу (G250), що входять до рейтингу Fortune, та 80% серед компаній, що належать до топ-100 у різних країнах (N100). Ритейл не оминув цей загальнобізнесовий тренд.
2. Безконтактні платежі
Покупки через інтернет та безконтактні платежі стали нормою для більшості споживачів. Згадайте, коли ви останній раз сплачували готівкою? Відтак прагнення до безпечних безконтактних покупок тільки підсилює цю тенденцію.
Тож, в майбутньому очікується збільшення безконтактних платежів, що дозволить з одного боку зекономити на робочій силі, а з іншого — вимагатиме інвестицій у програмне забезпечення.
Дослідження Kantar MMІ Україна продемонструвало, що нетиповий 2020 рік вплинув на розвиток безготівкових оплат — в країні стрімко зросли безконтактні платежі та онлайн-покупки.
3. Зміна ролі продавця
Через збільшення долі безконтактних платежів, роль працівників супермаркетів буде трансформуватися. Вони поступово перетворюватимуться на агентів при взаємодії з клієнтами. Допомагатимуть з покупками, консультуватимуть, як сомельє, що допомагає обрати вино.
4. Онлайн-продажі ростуть у геометричній прогресії
Аналітичні центри вказують, що ріст майже вдвічі. Відтак, згідно з дослідженням KPMG Global «Споживачі та нова реальність», продуктовий e-commerce виріс на 107% в порівнянні з торішніми показниками.
Так, у березні 2021 року вже 62% українських інтернет-користувачів у віці 16−65 років декларували, що сплачували товари та послуги через інтернет. Це на 22% більше в порівнянні з докарантинним початком 2020 року. Ріст відбувся завдяки частці активних «платників в інтернеті» — тих, хто оплачує товари та послуги в інтернеті.
Найактивніші користувачі е-платежів — люди у віці 30−39 та 40−54 років. Їм більш притаманно оплачувати товари та послуги через інтернет, аніж населенню у цілому. Серед цих аудиторій частка «платників в інтернеті» за рік виросла найбільше — з 54% до 71% та з 50% до 70% відповідно.
5. Попит на доставку продуктів показав вибухове зростання і виявився тією галуззю, в якій почали обертатися чималі гроші
Перевагою замовлення доставки в супермаркеті залишається більший асортимент продукції, нижчу ціну в порівнянні з «дарк-сторами», а також зниження витрат на збирання замовлень завдяки тому, що співробітники супермаркету можуть виконувати функцію «пікерів».
6. В трендах локальні та крафтові продукти
Змінюються уподобання споживачів в сторону локальних брендів і постачальників на противагу відомим глобальним брендам. Цей тренд я почав спостерігати ще з 2017 року. В ціні широкий асортимент екологічних продуктів локальних виробників, фермерства та крафтових мануфактур (невеликі виробники, які виготовляють натуральні продукти, не додаючи підсилювачів смаку, фарбників тощо).
7. В ціні доступність
Доступність не тільки ціни, а ще й розміщення магазинів. Для мешканців міста локальні супермаркети, що знаходяться біля будинку, матимуть значні переваги над гіпермаркетами на околицях міста.
Споживачі стали вибагливішими й диктують нові правила, тому виживуть ті ритейлери, хто вже пристосувався до цих нових умов.