Неожиданный потенциал Азербайджана. Топ-5 шагов для украинского бизнеса
Эффективная программа государственной поддержки для частного бизнеса, упрощенная система регистрации предпринимателей и адекватная система налогообложения — это лишь краткое резюме открытости Азербайджана для ведения бизнеса.
Чому Азербайджан?
Експортні поставки з України до Азербайджану у 2020 році складалися на 49% з аграрної продукції. І вона була не сировинного характеру, а мала високий рівень доданої вартості. Мова йде про тютюнові вироби, м’ясо-молочну та кондитерську продукцію, цукор, олію тощо. З першої трійки найбільших за обсягами товарів українського експорту дві позиції представляють агросектор. Поставки м’яса та субпродуктів, які займають друге місце, на 52% складаються з замороженої яловичини, на 48% - з мороженої курятини. З інших товарних позицій варто виділити фармацевтичну продукцію, чорні метали та вироби з них, певні види обладнання. Ця коротка відомість про об'єми продажів України чітко демонструє, чим саме Азербайджан привабливий для нас в економічному сенсі.
Неочікувані відкриття в ході візиту до Азербайджану
У своїй роботі ми часто зіштовхуємося з певними кліше щодо сприйняття тієї чи іншої країни, а відповідно — і бізнесу в ній. У випадку з Азербайджаном переважна більшість упереджених суджень руйнуються відразу. Одним з моїх інсайтів під час ділового візиту став такий: висока якість — це справжня константа для бізнесу даного регіону.
Важливо розуміти, що нас в Азербайджані чекають. Багато локальних підприємств проявили зацікавленість у розвитку взаємовідносин з Україною — від великих заводів до малого бізнесу. Ще один інсайт: у відносинах з країнами Середнього Сходу в нас дійсно є значна перевага. З тим же Азербайджаном ми довгий час були тісно пов’язані, перебуваючи разом в одній країні. Тому ми розуміємо один одного дуже добре.
Чим вигідний українському бізнесу розвиток торговельних відносин з Азербайджаном?
З точки зору довгострокового розвитку, Азербайджан обрав потужного стратегічного партнера — Туреччину. Цей тандем сьогодні синхронізує зусилля для зростання економік кожної з країн, працює над торговельною експансією на ринки Європи. Україна в цьому значенні - ідеальний партнер, оскільки у нас є підписана Угода про асоціацію з Європейським Союзом.
Які кроки необхідно зробити аби потрапити на ринок Азербайджану?
Виділю основні кроки для виходу українського бізнесу на іноземний ринок, зокрема до Азербайджану:
Досить вагомий елемент у співпраці з міжнародними партнерами — юридичне оформлення відносин з іноземним партнером. Контракт має бути укладений таким чином, аби погодити дії обох сторін у випадку, якщо щось піде не по плану.
Підтримка бізнесу на кожному кроці, розвиток нових стратегічних напрямків співпраці, допомога на міждержавному рівні, все це гарантовано у випадку супроводу від асоціації експортерів.
Історія торговельних відносини України із країнами Середнього Сходу та потенціал росту
У 2015 багато наших компаній займалися переорієнтуванням бізнесу на інші ринки. Це робилося з метою компенсувати втрати, які вони понесли з початком війни і її наслідком — відрізаними торговельними шляхами через РФ. Саме тоді для багатьох українських виробників відкрилися нові ринки, котрі на якийсь час відвернули увагу від цього регіону. Але не слід забувати, що співпраця з країнами Середнього Сходу завжди мала та буде мати для України великі переваги. Особливо враховуючи розвиток важливого стратегічного напряму розвитку торговельних відносин — розбудова Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту. Це транспортний коридор з вихідним пунктом в Одеському порту, через Чорне море до Грузії, потім до Азербайджану, далі через Каспійське море до Казахстану, з кінцевим пунктом у Китаї. Більше того, сьогодні на рівні урядів усіх країн-учасниць цього маршруту є згода активізувати рух коридором.
Отже, Середній Схід поступово стає для нас ближчим
Сучасний світ змінюється динамічними темпами, в таких умовах звичка робити щось навіки для бізнесу вже не є актуальною. У кінцевому рахунку, зараз світовий ринок сегментується згідно з культурним принципом. Для кожної людини інтуїтивно зрозуміло, що Азія від європейського ринку чимось відрізняється. Однак, характерною особливістю для частини Середнього Сходу є те, що звички споживачів там схожі на наші.
Сподіваюсь, у найближчому майбутньому нам вдасться розпочати активний рух Транскаспійським сполученням, що створить нові можливості для розвитку наших країн.