Нафтогаз: звільнити не можна залишити, де поставити кому
Вже другий місяць поспіль не вщухають дебати щодо звільнення голови правління НАК "Нафтогаз України" (Нафтогаз) та звільнення і повторні два призначення тих самих осіб членами наглядової ради Нафтогазу.
У цій статті ми даємо відповіді на питання чи правомірним було дострокове припинення повноважень членів наглядової ради та їх поновлення на посаді, звільнення і призначення голови правління, а також які ще слабкі місця залишаються відкритими в роботі наглядових рад державних підприємств.
28 квітня 2021 р. Кабінет Міністрів України (КМУ) прийняв Розпорядження № 370-р "Питання річних загальних зборів акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (Розпорядження 370), яким серед іншого було визнано роботу наглядової ради і правління Нафтогазу у 2020 р. незадовільною, припинено достроково повноваження членів наглядової ради, тих самих осіб знову було призначено членами наглядової ради, припинено достроково повноваження голови правління, обрано нового голову правління.
Дострокове припинення повноважень членів наглядової ради
Стаття 68 статуту Нафтогазу та пункт 17 частини 2 статті 33 Закону про акціонерні товариства дає право КМУ приймати рішення про дострокове припинення повноважень всіх або окремих членів наглядової ради Нафтогазу. Крім цього, для прийняття такого рішення була підстава – пунктом 3 Розпорядження 370 КМУ визнав незадовільною роботу наглядової ради і правління у 2020 р. Отже, звільнення членів наглядової ради Нафтогазу відбулося з дотриманням вимог законодавства України.
Призначення членів наглядової ради
Звільнені члени наглядової ради були знову обрані членами наглядової ради, починаючи з 30 квітня 2021 р. Таким чином, Нафтогаз залишився без наглядової ради протягом одного дня – 29 квітня.
Призначення незалежних членів наглядової ради повинно було відбуватися згідно Постанови №142 КМУ від 10 березня 2017 р. "Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі" (Постанова 142), яка передбачає порядок конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради. Однак до відбору кандидатів на посаду незалежних членів наглядової ради Нафтогазу встановлений Постановою 142 порядок не застосовувався до 30 квітня 2021 р. Отже, переобрання трьох незалежних членів наглядової ради відбулося з дотриманням вимог законодавства.
Призначення представників держави членами наглядової ради повинно було відбуватися згідно Постанови №143 КМУ від 10 березня 2017 р. "Деякі питання управління об‘єктами державної власності" (Постанова 143), яка передбачає порядок визначення та затвердження кандидатур представників держави, які призначаються до наглядових рад державних унітарних підприємств. Однак до відбору представників держави Нафтогазу встановлений Постановою 143 порядок не застосовувався до 30 квітня 2020 року, а не 2021 року. Отже, переобрання двох представників держави до складу наглядової ради Нафтогазу відбулася з порушенням вимог законодавства.
Звільнення і призначення голови правління
Розпорядженням 370 достроково припинено повноваження чинного голови правління з 28 квітня та призначено нового голову правління з 29 квітня.
Призначення голови правління повинно було відбуватися згідно Постанови №777 від 3 вересня 2008 р. "Про проведення конкурсного відбору керівників суб‘єктів господарювання державного сектору економіки" (Постанова 777). Однак КМУ своєю Постановою №412 від 28 квітня 2021 р. вніс зміни до Постанови 777, передбачивши, що до відбору кандидатів на посаду голови правління Нафтогазу не застосовується передбачений Постановою 777 порядок проведення конкурсного відбору керівників суб‘єктів господарювання державного сектору економіки. Постанова №412 була опублікована 29 квітня 2014 р. і того ж дня вступила в силу. Таким чином, станом на 29 квітня голова правління Нафтогазу міг бути призначеним без врахування положень Постанови 777.
Крім цього, станом на час прийняття рішення про призначення голови правління наглядова рада Нафтогазу формально не була утворена, а тому КМУ мав право на підставі пункту 4 частини 1 статті 6 Закону України "Про управління об‘єктами державної власності" звільнити з посади чинного і призначити нового голову правління.
Отже, звільнення і призначення голови правління Нафтогазу відбулося з дотриманням вимог законодавства.
Повторне призначення членів наглядової ради
Розпорядженням 494-р КМУ від 19 травня 2021 р. "Деякі питання наглядової ради акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (Розпорядження 494) три незалежних члени та два представники держави, які вже були призначені членами наглядової ради Розпорядженням 370, ще раз були переобрані членами наглядової ради Нафтогазу з 24 травня 2021 року.
19 травня 2021 р. КМУ своєю Постановою 503 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" вніс зміни до Постанови 142, передбачивши, що порядок конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради не застосовується до 31 травня 2021 р. до конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежних членів наглядової ради Нафтогазу, та до Постанови 143, передбачивши, що порядок визначення та затвердження кандидатур представників держави, які призначаються до наглядових рад державних унітарних підприємств, не застосовується до 31 травня 2021 р. до визначення кандидатур представників держави, які призначаються до наглядової ради Нафтогазу. Постанова 503 була опублікована 22 травня 2021 р. і набула чинності у цей день.
Станом на 24 травня 2021 р., коли згідно Розпорядженням 494 вступило в силу переобрання трьох незалежних членів та двох представників держави у наглядовій раді Нафтогазу, не застосовувалися положення Постанови 142 та Постанови 143 і таким чином не потрібно було проводити конкурсний відбір на посаду членів наглядової ради.
Отже, повторне переобрання трьох незалежних членів та двох представників держави до складу наглядової ради Нафтогазу відбулося з дотриманням вимог законодавства.
Діяльність наглядової ради
6 червня 2021 р. Нафтогаз опублікував на своєму сайт лист від одного з представників держави у наглядовій раді, який заявив, що голова наглядової ради не допускала його до виконання обов‘язків нібито через існування конфлікту інтересів.
Ні законодавство України, ні статут Нафтогазу не передбачають випадки, коли наглядова рада може не допускати члена наглядової ради до засідань. Слід зазначити, що хоча наглядова рада Нафтогазу і є колегіальним органом, але його роботою керує голова наглядової ради (стаття 73 статуту Нафтогазу, пункт 1 статті 50 Положення про наглядову раду Нафтогазу). Відтак, відповідальність за таке порушення законодавства України та нормативних документів Нафтогазу можна формально покласти лише на голову наглядової ради, а не всіх її членів.
Варто зазначити, що це не єдине порушення законодавства України наглядовою радою Нафтогазу. Так у січні 2020 р. наглядова рада оновила склад правління Нафтогазу, діючи в супереч чинній на той час редакції статуту Нафтогазу. Хоча пункт 8 частини 2 статті 52 Закону України "Про акціонерні товариства" відносив до виключної компетенції наглядової ради обрання та припинення повноважень голови і членів виконавчого органу, пункт 22 статті 47 чинної на той час редакції статуту Нафтогазу вирішення цього питання покладав на КМУ.
З огляду на вищезазначене, якщо прибрати політичне забарвлення навколо звільнення і призначення членів наглядової ради і голови правління Нафтогазу, можна дійти висновку про те, що в Україні все ще залишається невирішеним питання корпоративного управління у державних підприємствах як на рівні законодавства, так і на рівні поведінки не тільки держави, але і самих членів наглядових рад, а присутність іноземних громадян у складі наглядових рад не гарантує дотримання наглядовою радою законодавства України.
Інша проблема полягає в тому, що члени наглядової ради отримують винагороду на підприємстві (а не з державного бюджету) і голова правління фактично відповідальний за виплату їм винагороди. Наслідком цього можуть бути ситуації, коли наглядова рада йде у фарватері голови чи всіх членів правління, замість того, щоб бути збалансованим посередником між державою і правлінням.
У державних підприємствах присутній суспільний інтерес і держава повинна слідкувати за тим, чи підприємство в особі свого керівництва переслідує суспільні цілі. Якщо керівництво не переслідує суспільний інтерес, то повинен бути прозорий механізм швидкої заміни правління в обхід наглядової ради. Як передбачає стаття 13 Конституції України, власність не повинна використовуватися на шкоду суспільству.
Володимир Монастирський, Партнер МЮФ Dentons.