"На сьомому небі від щастя". Українці бурхливо відреагували на повернення McDonald's

"Я була на сьомому небі від щастя". Мешканка Києва 28-річна Катерина не приховує емоцій від новини про повернення McDonald's. Повномасштабне вторгнення Росії в Україну позбавило її щотижневого "ритуалу" походу в улюблений заклад.
Американська мережа ресторанів швидкого харчування McDonald's заявила 11 серпня, що готується частково поновити роботу в Україні.
- Скільки зерна потрібно вивезти з України
- В Україну пішли західні гроші: що це дає
- Чи безпечно йти до школи 1 вересня?
Усі заклади мережі в країні були закриті 24 лютого, коли стало відомо про напад російських військ. Тоді керівництво компанії обіцяло, що повернеться після "стабілізації ситуації".
Присутність McDonald's, який є одним із найвпізнаваніших символів Америки, на пострадянському просторі - це не тільки про ресторани або швидкий поживний перекус.
Перший заклад відкрився в Москві ще за рік до розпаду Радянського Союзу в 1990 році і викликав справжній фурор та кілометрові черги відвідувачів.
Прихід ресторанної мережі до вже незалежної України в 1997 році також став непересічною подією. За 25 років роботи McDonald's не зупиняв свою присутність в країні, а навпаки, розширювався.
Все змінила війна.
Символічно, що від війни чи не найбільше постраждав саме перший український "Мак" - заклад біля станції метро "Лук'янівська" в Києві.
Єдиний заклад, що потрапив в окупацію з 24 лютого - херсонський McDonald's - і взагалі був знищений майже повністю в результаті російської атаки.

Повернення "Золотої арки"
"У найтемніші часи Золоті Арки (символ McDonald's, велика літера "М" золотистого кольору) сяють найяскравіше. Зобов'язання всієї нашої Системи годувати та розвивати громади - будь вони за рогом чи на іншому кінці світу - це те, чим ми всі можемо пишатися", - таку цитату свого керівника Кріса Кемпчинські використала компанія в своєму пресрелізові щодо повернення в Україну.
Хоч вона була сказана ще до вторгнення Росії, але, на думку McDonald's, чітко показує, з якою філософією ресторанна мережа повертається до роботи під час війни.
Крім того, компанія наголошує, що відновлення роботи - це і прохання 10 тисяч українських співробітників. До речі, на час простою компанія продовжувала виплачувати їм зарплату.
"Ми багато спілкувалися з нашими працівниками, які висловили велике бажання повернутися до роботи та побачити, як наші ресторани в Україні знову відкриються, де це можна зробити безпечно та відповідально. В останні місяці віра в те, що це додасть невелике, але важливе відчуття нормальності, зміцнилася", - сказано в заяві.
McDonald's повідомив, що після тривалих консультацій і обговорень з українськими посадовцями, постачальниками та фахівцями з безпеки, а також з огляду на прохання співробітників, вирішив запровадити поетапний план відновлення роботи деяких ресторанів у Києві та на заході України.
Це обіцяють зробити "протягом кількох наступних місяців". За цей час необхідно відновити ланцюги постачання продуктів у ресторани, підготувати заклади до обслуговування клієнтів і повернути співробітників у робоче середовище.
Компанія також запевняє, що впроваджує розширені процедури і протоколи для підтримки безпеки персоналу і клієнтів.
Реакція українців
Навіть без оголошення конкретної дати "великого повернення" заява від McDonald's спричинила справжній фурор в українських соцмережах.

Емодзі з бігмаком, картоплею фрі і прапором України - так лаконічно висловив свою радість від повернення McDonald's керівник Офісу президента України Андрій Ермак.

Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба був більш багатослівним.
Він повідомив, що український уряд вів довгі переговори з компанією і переконував її повернутись до роботи.
"Адже справа далеко не лише у бігмаках, за якими так скучили мільйони українців, - наголошує голова МЗС. - Повернення великої американської компанії — це насамперед сигнал для міжнародного бізнесу про можливість працювати в Україні, навіть попри умови війни".
Крім того, це також робочі місця та податки до українського бюджету, необхідні для виживання економіки в часи російської агресії. Це, зрештою, "частина відновлення України", резюмує міністр.
Українці зустріли з радістю і гумором новини про повернення гамбургерів і картоплі в свої міста у "найближчому майбутньому".
Письменник Сергій Жадан порівняв McDonald's зі своєю улюбленою футбольною командою - харківським "Металістом". Вона теж після тривалої перерви повертається у вищу лігу українського футболу.

Художник Олександр Грехов відреагував відразу двома ілюстраціями. В одній він показав "нетерплячих" українців, які вимагають від "Мака" відкриватись скоріше.

Інша - висміює засилля "військових експертів" на телеекранах країни. Художник вважає, що багато хто з них доречніше виглядатиме за касою в McDonald's.

Мем про відкриття ресторану і очікувані черги до нього запостила в своїх соцмережах навіть "Укрпошта".

Дехто звертав увагу на схожіть емблеми ресторану з абревіатурою "ЗСУ" (Збройні сили України).


Хтось вже почав займати чергу в McDonald's.

Колишній міністр інфраструктури Владислав Криклій порадів за Україну і нагадав, що в Росії McDonald's тепер взагалі немає.

А як там в Росії?
Очікуване повернення McDonald's в Київ відбувається на тлі відходу компанії з Росії. Вочевидь, це рішення керівництву ресторанної мережі давалось не просто.
Про тимчасове припинення роботи деяких закладів в РФ стало відомо лише після того, як сплинули два тижні повномасштабної військової агресії Кремля проти Києва.
Публічно про намір залишити країну й продати усі свої 850 ресторанів представники McDonald's заявили після майже 100 днів війни.
"Хтось може заперечити, що правильним було б продовжувати забезпечувати доступ до їжі та зайнятість десятків тисяч простих громадян. Але неможливо ігнорувати гуманітарну кризу, спричинену війною в Україні. І неможливо уявити, щоб McDonald's уособлював ті ж надії та обіцянки, які привели нас до виходу на російський ринок 32 роки тому", - процитувало заяву керівника компанії Кріса Кемпчинські американське видання The New York Times.

Остаточний розрив з російським ринком відбувся за місяць, коли на початку червня в Москві в ресторанах колишнього американського фаст-фуду відкрився місцевий "замінник" - ресторани "Вкусно и точка" ("Смачно і крапка").
Його меню не двозначно натякало на те, що новий бізнес хоче бути продовжувачем традицій американської мережі. Зокрема, бургери й інші страви мали схожі назви з тими, які продаються в McDonald's.
При цьому на російських сайтах, що збирають відгуки відвідувачів, клієнти "Вкусно і точка" переважно жаліються, що він "не такий як Мак". Претензії викликають зокрема якість і зовнішній вигляд страв.
А керівництво мережі "Вкусно и точка" заявило про проблеми з постачанням продуктів, які могли б повернути смак "того самого" McDonald's. Так, гендиректор Олег Пароєв поскаржився, що причини з картоплею фрі криються у відмові світових виробників постачати її до РФ. В самій Росії при цьому є дефіцит спеціального виду картоплі для ресторанів.
McDonald's і війни
Мережа американського фастфуду існує вже 80 років і поширилась на більшість країн світу. Вона має свій потужний символізм і специфічне ставлення до військових конфліктів.
Зокрема, McDonald's як один із символів глобалізації й "американського способу життя" нерідко ставав об'єктами для нападів у різних країнах.
Водночас існує конспірологічна теорія, яка навпаки стверджує, що саме цей фастфуд є запобіжником воєн між державами.
Цю ідею в 1996 році висунув американський журналіст і триразовий лауреат Пулітцерівської премії Томас Фрідман. У своїй статті для The New York Times він напівжартома сформулював таку теорію: "Не існує двох країн, у яких є ресторан McDonald's і які коли-небудь воювали б одна проти одної".
Ця ідея отримала назву "теорія Золотих арок". Вона полягає в тому, що поява американської мережі фастфуду в певній країні є свідченням її глобалізації, в процесі якої ця країна досягає необхідного рівня розвитку і при цьому достатньо сильно інтегрується в світову економіку. Ведення військових дій в такій ситуації створює занадто багато проблем, а значить, є не вигідним для країни.
Фрідман уточнив, що громадянські конфлікти під його гіпотезу не підпадають.
Щоправда, реальне життя швидко зруйнувало "миролюбну" теорію публіциста.
Вже в 1999 році країни НАТО, зокрема та сама Америка, бомбили столицю Сербії Белград, де з 1988 року працював McDonald's.

В його приміщенні навіть було облаштоване бомбосховище для громадян. Щоправда, незадоволені місцеві мешканці все одно декілька разів розгромили ресторан, що був для них символом США, а значить ворога.
Працював McDonald's і в Панамі, куди в 1989 році вторглися американські війська для повалення режиму місцевого диктатора Мануеля Норьєги.
Росія, в якій, як вже було зазначено, з 1990 року працює американський фастфуд, проводила військову операцію у 2008 році проти Грузії. В цій країні McDonald's працює з 1999 року.
Також військові дії були між Індією і Пакистаном, де присутні ресторани мережі, і між Індією і Китаєм. Щоправда, в повномасштабну війну вони не переросли.
Наявність розгалуженої системи американських фастфудів не завадила Росії в 2014 році анексувати українські Крим і Донбас, а в 2022 році почати криваву атаку на сусідню країну.
Вочевидь, теза Томаса Фрідмана про "невигідність" війни в глобалізованому світі поширюється далеко не на всі країни.
Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram або Viber!