Як українські IT-компанії працюють в умовах війни
В Україні триває визвольна війна проти Російської Федерації, і в цей час дуже важливо усіляко підтримувати економіку. IT-сфера – одна з небагатьох, що має змогу продовжувати працювати і, що надважливо, приносити в державу валютну виручку. Та наскільки це реально в умовах, коли на голову співробітників періодично падають бомби? Ми спитали про це в найбільших аутсорсерів в Україні.
SoftServe
Ярослав Любінець, співзасновник та голова Ради директорів SoftServe
Протягом першого тижня війни увага компанії була сфокусована на безпеці працівників, нам важливо було оперативно перемістити людей зі сходу країни в безпечні місця – на захід або за кордон. Також ми проактивно комунікували з клієнтами щодо ситуації, адже їм потрібно бути в курсі того, що відбувається з компанією і, звичайно ж, ми проводили велику волонтерську роботу та збір коштів. В кінці минулого тижня ми додали ще один фокус – налаштування роботи бізнесу в режимі економіки воєнного часу (Wartime economy).
Наша мета – забезпечити якісну роботу на всіх клієнтських проектах та повне виконання зобов’язань по контрактах. Загалом, ми оцінюємо, що близько 10% наших проектів в даний час мають труднощі з текучою продуктивністю та затримкою проміжних етапів.
Наші клієнти з розумінням ставляться до ситуації, в якій ми опинились. Ми постійно на зв’язку з ними, і вони чудово розуміють, що продовжувати працювати з нами – найважливіше, що нам зараз потрібно. З початку війни у нас навіть з’явились додаткові проекти та нові контракти. Також наші клієнти долучаються до фінансової підтримки українців та українського війська.
Щоб забезпечувати роботу на відповідному рівні, ми перерозподіляємо людей та завдання так, щоб проекти були виконані вчасно.
ІТ-індустрія може продовжувати працювати глобально, і це є для нас особливою відповідальністю, бо багато бізнесів в країні не можуть працювати взагалі. Ми розуміємо, що наша робота зараз допомагає генерувати експортну виручку в країні, рятуючи економіку та допомагаючи тим, хто забезпечує оборону. Працівники, особливо delivery, розуміють свою відповідальність зараз, тому ті, хто може, працюють в посиленому режимі, щоб підстрахувати колег, які не можуть зараз працювати через те, що перебувають в гарячих точках чи в дорозі. Так само посилено працюють команди в Польщі, Болгарії, Латинській Америці та інших офісах навколо світу.
Щоб відслідковувати детально, що відбувається з працівниками зараз, ми запустили централізовану систему Safety Check. Також зі своїми командами працюють менеджери, аби розуміти, хто з працівників потребує допомоги. Наші non delivery підрозділи – фінансисти, HR, SoftServe University – займаються волонетрством, до нашого благодійного фонду «Відкриті очі» долучились 300 працівників, які допомагаюють з закупівлею та передачею допомоги як для військових, так і для переселенців.
Частина наших працівників долучились до ЗСУ або територіальної оборони, компанія продовжує підтримувати їх фінансово та їхні сім’ї, а також забезпечує засобами індивидуального захисту – касками, бронежилетами тощо. Окрім того, ми ввели окремий оплачуваний Emergency Leave для тих, хто в гарячих точках чи в дорозі.
Щодо офісів, то всі наші офіси відкриті зараз. В Харкові та Києві офісні будівлі поки що не ушкоджені, там перебувають працівники та їхні сім’ї, ті, хто виїжджає з офісів або ж ті, хто потребують укриття. Ще до війни ми забезпечили офіси запасами продуктів, води, спальниками. А також постійно доправляємо туди гуманітарну допомогу з Дніпра та Львова. Також ми продовжуємо вивозити працівників з Харкова, Дніпра та Києва, щодня звідти відправляються кілька автобусів, проте, на жаль, є працівники, які не переїжджають з різних причин – хтось не їде через те, що залишається з сім’єю, а хтось не може фізично вибратись. В той же час, офіси на заході країни перетворились у хаби допомоги переміщеним – від збору допомоги, до консультацій, гарячої лінії допомоги, цілодобового чергування та поселення працівників.
Більші труднощі нас можуть спіткати тоді, коли обстановка та інфраструктура в Україні, зокрема на заході, критично погіршиться, чи війна триватиме надто довго. Підтримка клієнтів дуже цінна, та ми розуміємо, що бізнес наших клієнтів повинен працювати, і якщо ми не зможемо підтримувати роботу виробничих підрозділів компанії та виконання договірних зобов’язань, може бути складно усім.
Luxoft
Керівниця та HR-директорка Luxoft Ukraine Олена Самборська
Всі наши колеги працюють за можливістю. Зараз частина люксофтівців переїхала до офісів в сусідніх країнах: Польща, Болгарія, Румунія. Колеги з цих країн дуже допомагають українським командам. Частина залишилася в Україні, але переїхала у більш безпечні регіони на захід України і продовжують працювати звідти. Є й ті, хто залишився вдома, наприклад, у Києві, не дивлячись на небезпеку. Звісно, всі ми розуміємо, що умови праці зараз мають свої особливості. Тому члени команд підтримують та підстраховують один одного.
Всі наші клієнти були шоковані нападом на Україну. Всі нас підтримують. Ми щотижня отримуємо листи з подяками за те, що, не дивлячись на дуже складну ситуацію, робота продовжується.
Війна, як і для всієї країни. Наш найголовніший пріоритет – безпека колег. Ми докладаємо максимум зусиль, щоб організувати безпечні місця для роботи та життя наших спеціалістів. Звісно, стикаємося з деякими труднощами, але всі долаємо заради людей. І заради того, щоб продовжувала працювати українська економіка.
Ciklum
Коментує Андрій Оксенюк, CFO Ciklum
Ciklum з тривогою спостерігав за ексалацією на українсько-російському кордоні від минулої осені. Тому ми ініціювали проактивні механізми тимчасової релокації – значна частина наших спеціалістів перемістилася з Києва, Харкова, Одеси, Дніпра та Вінниці до більш безпечних регіонів. Це дозволяє нам зберігати темп нашої роботи в нових умовах.
Ми з розумінням ставимося до потреб та ситуації кожного: у нас 24/7 працює команда, яка допомагає з переміщенням та пошуком житла, кожен фахівець може взяти кілька днів для переїзду чи облаштування на новому місці, а також отримувати фінансову підтримку від Ciklum протягом місяця. За поточних умов рімоут є головною опцією: ми розуміємо, що робота ІТ-індустрії є критично важливою для підтримки економіки країни та її подальшого відновлення.
Протягом останніх місяців ми перебуваємо у постійному діалозі з нашими клієнтами щодо ситуації. Регулярне обговорення заходів щодо business continuity, безперервності бізнесу, також триває. Ciklum та Україна мають повну підтримку та розуміння з боку наших замовників, чимало наших клієнтів вжили додаткових проактивних заходів для підтримки своїх команд.
Звісно, низці наших адміністративних департаментів довелося переформатувати свою роботу для сприяння безпеці та переміщенню наших фахівців. І те, що ми постійно отримуємо слова вдячності від наших колег, яким вдалося облаштуватися в безпеці із своїми сімʼями, дітьми та хатніми улюбленцями, підтверджує, що ми все робимо правильно.
Напевне, як і для кожного бізнесу зараз найважливіше – пристосуватися до «нової нормальності». І якщо раніше під цим ми мали на увазі ковід та повʼязані з ним зміни, зараз йдеться про переміщення фахівців, підтримку України та українців, а також «узвичаєння» в нових локаціях.
Окрім значних зусиль щодо допомоги колегам із пересуванням та пошуком житла, ми дбаємо і про ментальне здоровʼя. Активно працює запущена наприкінці січня програма консультацій з психологами та психотерапевтами. Також ми проводимо вебінари, присвячені подоланню стресу та тривожності за поточних кризових умов.
Sigma Software
Sigma Software на даний момент вивезла більшість людей в безпечні місця з Харкова, Сум, Києва, Одеси та Дніпра. Також обробляються запити колег, які опинилися в невеликих містечках.
76% людей повернулися до роботи, ще близько 100 людей готові розпочати роботу найближчим часом, близько 10% ще в процесі евакуації. Близько 12% людей знаходяться в інших країнах (Польща, Угорщина, Німеччина, Швеція) і ми очікуємо, що цей відсоток збільшиться. Прямо зараз готуються рекомендації щодо реєстрації на місцях, переліку волонтерських пунктів.
Наші клієнти та партнери організовують підтримку на своєму рівні, як і компанії групи Sigma. Так, наприклад, в Угорщині компанія Sigma Technology допомагає з поселенням та організацією робочого процесу. Клієнти пропонують свої офіси та навіть помешкання.
Стосовно змін графіку, доки наші колеги залишались в небезпеці та потребували допомоги, багато хто, звісно, працював не за графіком, добровільно працював у вихідні тощо. Також ми не плануємо святкувати 8 березня та не будемо робити вихідний. Наразі ми працюємо над тим, щоб підтримати проекти, зберегти наші поточні замовлення, отримувати нові.
Хоч наразі основний фокус на тому, щоб завершити евакуацію та забезпечити наших фахівців всім необхідним для повноцінної роботи, для нас важливо залишатись на зв’язку з клієнтами та продовжувати виконувати наші комітменти, що ми успішно робимо. Так, за перший тиждень після нападу наші команди провели кілька складних релізів. Ми отримали нові проекти від наших long-term-замовників, а також постійно надходять запити від нових.
- Продовжуємо кампанію з найму фахівців за кордоном, крім того, готові також дивитись на українських фахівців, що потребують роботи, де б вони не знаходились.
- Тимчасові перерви в роботі, бо люди евакуюються чи релокуються, їм потрібен час, щоб прийти до тями, організувати все, що необхідно для роботи та життя, зокрема для своїх родин. Компанія максимально допомагає з цим.
- Стурбованість замовників. Ми ведемо максимально прозору комунікацію, щодо статусу в країні, статусу евакуації та релокації фахівців, поточного статусу на проєктах.
N-iX
Найвищий пріоритет для нас зараз – безпека наших фахівців. Ті з нас, хто в безпеці, продовжують працювати та надавати послуги нашим клієнтам – зараз це дуже важливо для збереження української IT-індустрії та підтримки нашої економіки.
Минулого тижня, наприклад, ми досягли рівня надання послугу 87% – і ми, і усі наші клієнти вражені такою відданістю наших колег навіть у такий важкий час.
Менеджмент компанії працює зараз без вихідних, інші команди – по можливості згідно зі своїми графіками та домовленостями з клієнтами, які дуже нас підтримують, переживають за нашу безпеку та ставляться до всього з розумінням.
Безпека – понад усе, тому ми не закликаємо працювати, якщо фахівці не перебувають у безпечному місці або ж ще не готові включатися у роботу.
Наші офіси у Львові відкриті – кожен може працювати з офісу, якщо потрібно. Під час сирени ми зупиняємо роботу та спускаємося в укриття. Також у одному з офісів у нас організований прихисток для колег та їх рідних, які евакуюються. Тут ми зібрали їжу, теплі речі, ліки та товари першої необхідності, які можуть знадобитися колегам – багато з цього пожертвували наші фахівці на місці у Львові. Ми закупили каримати, спальні мішки, пледи, дитяче харчування, на кухні завжди є теплі напої та їжа. Також у нашому офісі є душ.
Ми підтримуємо колег, які приєднались до Збройних Сил України – створили Фонд допомоги колегам в ЗСУ. N-iX вже виділив у Фонд $200 000, долучаються і наші колеги. Таким чином, нам вдається зберегти робочі місця та виплати для наших колег в лавах української армії. Також зараз акціонери компанії працюють ще над одним проектом, спрямованим на підвищення обороноздатності нашої держави – надають суттєву фінансову та логістичну допомогу.