Зв’язок в Україні працюватиме стабільно майже за будь-яких умов
У випадку повномасштабного вторгнення Росії на територію України одним з головних питань є доступність зв’язку: його можлива відсутність — один з найбільших страхів цивільного населення. Оператори запевняють, що зв’язок — буде. Як він працюватиме під час воєнних дій, можливих диверсій та кібератак зі сторони Росії — із цим питанням AIN.UA звернувся до українських операторів мобільного та фіксованого зв’язку.
Матеріал за 15 секунд
- Переживати не треба, навіть у форс-мажорних обставинах та під час воєнних дій зв’язок в Україні працювати буде.
- Оператори мобільного та фіксованого зв’язку готові підтримувати свої мережі за різних обставин, в тому числі — під час перебоїв з електрикою, пошкодження мереж, кібератак тощо.
- У операторів є досвід швидкого відновлення обладнання у прифронтових територіях, під час надзвичайних ситуацій і т.п.
Наскільки надійний мобільний зв’язок
Усі три найбільші мобільні оператори України — «Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell — у коментарях запевнили, що розуміють, яку роль мобільний зв’язок відігрує для людей, бізнесу та держави в цілому зараз. У таких компаній є досвід роботи за різних складних обставин (стихійні лиха, пошкодження обладнання, кібератаки). І вони зараз працюють над тим, щоб забезпечувати зв’язок за умов ескалації. Навіть за умов, коли можуть бути перебої у електриці.
Гнучкість мережі
У «Київстар» говорять, що сучасні мережі зв’язку, якщо потрібно, здатні міняти маршрутизацію трафіку через транзитні вузли, розташовані у різних містах України. Це дозволить забезпечувати зв’язок навіть у тих випадках, коли частину мережі буде пошкоджено.
Як підкреслили у компанії «Vodafone Україна», оператор має досвід роботи в умовах пандемії, локдауну, нестабільного електропостачання та в інших кризових випадках. А інфраструктура побудована в такий спосіб, щоб забезпечувати резервні лінії зв’язку для ризиків:
«Ми маємо резервне обладнання та резервні канали передачі даних в Україні та за її межами. У разі порушення функціонування одних — інші можуть підтримувати зв’язок на належному рівні».
За подібними принципами працює і мережа lifecell:
«Дата-центри оператора та основні підсистеми мережі побудовано з необхідним резервуванням елементів ядра мережі, каналів передачі даних, виходів до інтернету тощо. Компанія здатна достатній час підтримувати працездатність обладнання навіть в умовах порушення енергоживлення за допомогою дизель-генераторів. За необхідності, оператор може використовувати резервне обладнання і резервні канали передачі даних для забезпечення роботи мережі. Обладнання lifecell знаходиться в різних регіонах України, і у разі частково відключення в одних регіонах, функції можуть дублюватись іншими регіонами».
Тож, навіть при перебоях у живленні та пошкодженні кабелів, мобільних вишок, антен чи іншого, оператори зможуть забезпечити зв’язок за рахунок резервних маршрутів та обладнання.
Охорона мережі
Одразу в кількох компаніях-операторах AIN.UA повідомили, що об’єкти телеком-мережі охороняються. Наприклад, у «Київстар» такі об’єкти охороняють у режимі 24/7 і штатно, і за допомогою сторонніх охоронних організацій. У «Vodafone Україна» також посилили збройну охорону важливих об’єктів, у тому числі, із залученням Поліції охорони.
Кіберзагрози
З часів ескалації пройшло уже дві атаки на сайти українських банків та держорганів. Їх пов’язують із спецслужбами РФ. За даними CERT-UA, нові атаки на ці цілі можуть пройти уже 22 лютого. Комунікації належать до життєво важливих функцій для країни, особливо у сьогоденному контексті, тож оператори готуються і захисту від можливих кіберзагроз.
«Ми, зокрема, посилили зовнішній та внутрішній периметр компанії від можливих кібератак. Провели низку заходів щодо виявлення вразливостей та ризиків інформаційних систем компанії, провели пен-тести. Придбали додаткове обладнання для кіберзахисту», — говорять у «Vodafone Україна». Інші великі оператори вживають схожих заходів, цілодобово моніторячи потенційні загрози.
По кіберзахисту оператори також консультуються з державними органами, зокрема, із Департаментом контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ (ДКІБ СБУ).
Наскільки надійний фіксований зв’язок
У компанії «Укртелеком» підкреслюють, що за надзвичайних обставин фіксований телефонний та оптичний інтернет зв’язок більш захищені ніж мобільний — адже потрібно фізично пошкодити кабель, щоб їх перервати. Радіозв’язок, з іншого боку, можна глушити спецзасобами.
Ще один нюанс: у багатьох містах телефонні кабелі, а також кабелі оптичного інтернету знаходяться у кабельній каналізації під землею. А до будинків вони попадають через підвальні приміщення. Тож ризики пошкодження такого обладнання нижчі, аніж для, приміром, мобільної вишки. Щоправда, навіть без загрози воєнних дій таке обладнання іноді крадуть або псують — як у пошуках мідного кабелю, так і з іншими цілями.
«Телефонний зв’язок може працювати навіть без електроживлення в будинку (за умови використання телефону без радіозв’язку), адже живлення здійснюється з АТС, яка має резервні потужності у разі аварійного відключення електроенергії. Фіксований оптичний інтернет не підпадає під вплив засобів радіоелектронної боротьби і якщо у споживача є альтернативне джерело живлення на роутері, а оператор має можливість підтримувати роботу мережевих вузлів — зв’язок буде (на мережах GPON — гігабітна пасивна оптична мережа). У компанії налагоджена система резервування каналів зв’язку та цифрових волоконно-оптичних ліній зв’язку. У випадку пошкодження телефонних ліній налагоджується переадресація викликів на альтернативні номери, або здійснюється перемикання на конвергентну мережу – яка поєднує дротовий та бездротовий зв’язок», — пояснюють в «Укртелекомі».
З іншого боку, в містах частина провайдерів фіксованого інтернету заводить кабелі до будинків по дахах (так звана “воздушка”: на дахах з’являється павутиння з кабелів, яке може бути пошкоджене. В селах у операторів оптичні лінії зв’язку часто йдуть по підвісах електроопор.
Але назагал, як роблять висновок в «Укртелекомі», комбінація фіксованого та мобільного телефонного зв’язків разом з оптичним інтернетом є стабільною.
І останнє: на випадок воєнного стану, за Законом «Про правовий режим військового стану», для телеком-мереж може встановлюватись особливий режим роботи, рішення про це приймає Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації (Держспецзв’язку). Керуватиме мережами у цьому разі Національний центр оперативно-технічного управління мережами.
Читайте також: