«Конвой свободи»: чого домагаються далекобійники у Канаді

Швидкому поширенню протесту допомогло те, що водії, сформувавши колони великовантажних автомобілів, прикрашених канадськими прапорами, стали роз'їжджатися по всій країні. «Конвой свободи» – так було названо цей рух, який також почав набирати прихильників у соціальних мережах і став важливою подією у житті невеликих містечок уздовж основних трас.
Канадські фермери влаштовували «конвою свободи» теплі прийоми, безкоштовно заправляючи паливом величезні вантажівки, годували водіїв та давали їм гроші. За повідомленням канадської влади, на рахунки онлайн платформ зі збору коштів для протестувальників за пару тижнів надійшли мільйони доларів, причому не лише з Канади, а й з-за кордону.
Протестувальників підтримав засновник SpaceX і Tesla Ілон Маск та колишній президент США Дональд Трамп. Останній побачив у «конвої свободи» спосіб, як він висловився, відстоювання «американської демократії» та засудив Трюдо за руйнування Канади своїми карантинними заходами.
У міру наближення «конвою» до столиці країни, Оттави, вимоги водіїв ставали дедалі радикальнішими. Тепер вони вимагали повсюдного згортання карантинних обмежень, скасування обов'язкової вакцинації, носіння масок, зняття заборон на масові збори.

Спостерігачі зазначають, що переважно протест підтримали прихильники консервативних поглядів, які перебувають в опозиції до чинного ліберального уряду Трюдо. Самі демонстранти називають себе патріотами, «канадськими націоналістами» тощо, заявляючи тим самим, що протест лише частково пов'язаний із темою вакцинації, карантину та обмежень. Частина лідерів та організаторів нинішнього протесту вже давно засвітилася на різних акціях проти емігрантів у Канаді чи нацменшин.
Праворадикали в якийсь момент намагалися явочним порядком очолити «конвой свободи», проте, враховуючи досить строкатий склад водійської братії, ці спроби провалилися. За деякими даними, в індустрії, де зайнято 150-200 тисяч водіїв-далекобійників, близько 40% – це сикхи, вихідці з Індії, які також беруть активну участь у «конвої», однак при цьому, звісно, не поділяють поглядів «білих націоналістів».
Звичайні водії говорили, що спроби різних ідеологів правого спрямування «примазатися» до їхнього руху, змусити його діяти в дусі радикальних прихильників Трампа в США, які рік тому штурмували Капітолій у Вашингтоні, не мали успіху. Більшість учасників «конвою свободи» виступали за мирний протест. Багато протестувальників вказували, що жорсткі карантинні заходи «вкрали» у них два роки нормального життя і тепер вони хочуть повернути свободу жити так, як їм заманеться. «Ми заразилися вірусом свободи», – кричать мітингарі. Втім, поліція фіксувала окремі факти загроз і насильства з боку демонстрантів на адресу незгодних, або просто тих, хто на очах у «конвоїрів» носив маски.

Досягаючи великих міст, протестувальники влаштовували повну блокаду центральних магістралей великовантажними автівками. Це призводило до хаосу на дорогах і часом повного припинення нормального функціонування багатьох міських служб та бізнесу у заблокованих міських кварталах.
Доходило до дрібних сутичок прибулих здалеку демонстрантів з місцевими жителями, які були зненацька захоплені цією несподіваною блокадою. Через закриті вулиці не могли проїхати машини швидкої допомоги, а поліція просто була безпорадна перед тиском великої кількості протестувальників.
На початку лютого після багатоденного переходу країною далекобійники досягли столиці Оттави, де «окупували» під'їзди до урядових установ, зокрема парламенту країни. На парламентському пагорбі вони розбили свій табір, де смажили барбекю для учасників протестів та вимагали, щоб їхніх представників пустили в уряд для переговорів. Проте сам Трюдо через загрозу для його особистої безпеки залишив урядову будівлю і на якийсь час перебрався до секретної резиденції. В останні два тижні вуха городян майже цілодобово мучили гучні звуки автомобільних гудків. Так демонстранти домагалися, щоб їх почули.

Не отримавши очікуваної реакції від влади, учасники акції на початку минулого тижня попрямували до канадсько-американського кордону та заблокували міст «Амбасадор», який з'єднує американський Детройт та канадський Вінсор у штаті Онтаріо. Цим мостом проходить майже 25% загального обсягу вантажного трафіку між США та Канадою. Щодня в обидві сторони ним перевозять товарів на 300 млн американських доларів. Також було перекрито ще три прикордонні переходи – у Віндзорі (провінція Онтаріо), у Котсі (Альберта) та Емерсоні (провінція Манітоба).
Блокада кордону позначилася на функціонуванні деяких автозаводів Канади та США, у яких вичерпався запас запчастин. Toyota, якій вже довелося зупинити роботу трьох своїх виробництв в Онтаріо, оголосила, що завод у Кентуккі перериває свою діяльність через брак деталей канадського виробництва. Про проблеми повідомляли Ford та General Motors. Заводи Ford у Онтаріо та Віндзорі тимчасово зупиняли роботу.
Варто зазначити, що до канадських далекобійників приєдналися також деякі їхні колеги зі США. І за минулий тиждень протест став уже не лише канадським. Тактикою «конвою свободи» вирішили скористатися противники карантинних заходів у Європі та Сполучених Штатах. У Франції минулими вихідними поліція серією арештів та конфіскацією авто зупинила акцію, яка хотіла «окупувати» Єлисейські поля. Повідомляється, що у США в соцмережах поширюються заклики розпочати подібний марш зі штату Каліфорнія, з півдня країни, на Вашингтон та Нью-Йорк.

Минулої п'ятниці відбулися переговори президента США Джо Байдена та канадського прем'єра Джастіна Трюдо, під час яких обидві країни обговорювали заходи, які мають змусити далекобійників припинити протести. У прес-службі Білого дому заявили, що з американської сторони в переговорах Байдена – Трюдо взяли участь міністр внутрішньої безпеки США Алехандро Майоркас та міністр транспорту США Піт Буттіджич. Вони пообіцяли канадським колегам допомогу.
Відразу після цих переговорів Джастін Трюдо виступив із телезверненням до нації, в якому заявив, що не має наміру йти на поступки, і зажадав припинити незаконні протести та блокування. За словами Трюдо, влада не має наміру застосовувати силу, але вирішила боротися з протестами штрафами – водіям поліцейські вже виписали кілька тисяч «талонів» про порушення. Їхнє ігнорування може призвести до анулювання водійських ліцензій та арешту транспортних засобів.
Ба більше, прем'єр повідомив про запровадження у Канаді надзвичайного стану. Відповідний закон дає широкі повноваження уряду країни. Глава його при цьому заявив, що не використовуватиме проти протестувальників збройні сили, але порядок точно буде наведено. Також, як повідомляє ВВС, Трюдо надасть банкам повноваження (без судового рішення) заморожувати рахунки тих, хто пов'язаний із протестами.
На минулих вихідних правоохоронці розпочали зачистку мосту «Амбасадор», під'їзди до якого були повністю блоковані. Правоохоронці почали витісняти демонстрантів із мосту – спочатку пропонуючи добровільно виїхати. Да, якщо ті відмовлялися підкорятися, їх виводили з машин та заарештовували по одному за хуліганство. Відомо приблизно про 30 заарештованих за останні дві доби. В результаті міст було розблоковано.
Водночас у Оттаві біля парламенту Канади та у низці інших міст країни демонстранти не збираються здавати свої позиції. У зв'язку з останніми подіями влада низки канадських провінцій заявила про готовність скасувати частину обмежень проти COVID-19. Адже провінції самостійно можуть визначати правила карантину на місцях. Зокрема, в Альберті відмовилися від вакцинаційних паспортів, які раніше були необхідні для відвідування громадських місць. Наприкінці місяця в Альберті відмовляться від масок. Плани щодо скасування деяких обмежень за останні дні озвучила влада Альберти, Саскачевана, Квебека та Острови Принца Едуарда.
