З січня майже всі ФОП у рітейлі переходять на РРО. Що потрібно знати
В Україні потроху переводять підприємців у ритейлі на реєстратори розрахункових операцій (або ж “каси”): це означає, що коли підприємець щось продає, приміром, в інтернеті, він не просто має давати покупцеві чек, але й звітуватися про це в податкову. З січня 2022 року майже усі ФОП 2-4 групи, які чимось торгують, матимуть перейти на використання РРО. Рада може знов відтермінувати цей перехід, але шанси — не дуже великі. AIN.UA розповідає, що зміниться з січня та як ФОПам до цього підготуватись.
Передісторія: про що взагалі йдеться
Ще з 2019 року в Україні йде фіскальна реформа: усіх підприємців, які чимось торгують в інтернеті чи офлайн, та оформлені як ФОП 2-4 групи, переводять на касові апарати.
Але цей перехід — поступовий, наприклад, минулого року Рада проголосувала за законопроект, що відкладав обов’язкові РРО для ФОПів до січня 2022 року. Після того, як цей проект набув чинності, фактично у 2021 році касові апарати стали обов’язковими лише для магазинів, що продають складну техніку, ліки або ювелірку. Там ще працювали обмеження по обороту (до 220 мінімальних зарплат на 1 січна звітного року).
На разі ситуація така, що з 1 січня 2022 року усі ФОП 2-4 групи, які отримують оплату від покупців за товари чи послуги, мають переходити на РРО. У Верховну Раду внесли кілька проектів, що знову відтерміновують цей перехід до 1 січня 2023 року. Це — проекти №5866 та №6348, але вони не пройшли навіть перше читання. А за розкладом парламенту, йому лишився лише тиждень роботи до Нового року, тож шанси на відтермінування — доволі примарні.
Що міняється з січня
Як AIN.UA пояснювала Ольга Пушко, податковий консультант компанії Poster, з 1 січня 2022 року, усі ФОП на 2-4 групі, оформлені на “спрощенці”, які отримують оплату готівкою банківською картою, жетонами, талонами, мають переходити на РРО. Сюди потрапляє весь ресторанний бізнес та ритейл, включаючи інтернет-магазини.
Це AIN.UA підтвердила і СЕО бухгалтерсько-консалтингової компанії WeDoITBM Олена Матвійчук: за її словами, необхідність застосовувати РРО поширюється в тому числі, на інтернет-торгівців-ФОП, у разі, якщо вони:
- надають можливість сплатити покупку на веб-сайті;
- оплата товару відбувається за допомогою платіжної карти;
- або якщо підприємець отримує оплату за товар у готівковій формі.
Важливо: як багато разів підкреслювала і податкова, й інші відомства, це правило не стосується тих, хто приймає безготівкову оплату (на підприємницький рахунок чи рахунок юрособи банківським переказом або ж через касу банка). Тобто, умовному програмісту, дизайнеру або юрконсультанту, що оформлений як ФОП, реєстратор розрахункових операцій не потрібен. Подивитись список ФОП, які не мають встановлювати РРО, можна подивитись у ст. 9 Закону про РРО.
Матвійчук також досить помірно оцінює шанси того, що РРО для ФОП знову перенесуть на рік:
«Наразі в ВРУ зареєстровано декілька законопроектів щодо відтермінування РРО до 01 січня 2023 року. Але позиція голови комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетьманцева є зовсім протилежною, він зазначає що система фіскалізації набуде чинності з 1 січня 2022 року, вона проста і дуже доступна. Платникам податків, при наявності розрахункових операцій, необхідно підлаштовуватись під зміни та готуватися до використання в своїй діяльності РРО, адже облік та податковий контроль посилять», — говорить вона.
Які бувають РРО та де їх взяти
AIN.UA багато разів писав про те, як працюють РРО і як їх собі підключити, тож нагадаємо основне.
Реєстратори розрахункових операцій у класичному вигляді — це касові апарати, які продавець використовує для оформлення покупок, видачі чека, і для обліку касових операцій. Як розповідає податковий консультант Ольга Пушко, вони загалом бувають кількох видів, фізичні:
- Кнопкові касові апарати старого взірця.
- Фіскальні реєстратори, що зовні на принтери, які потрібно підключати до системи автоматизації компанії.
А також програмні — це звичайна програма, яка працює з телефону або планшета і автоматично надсилає дані до податкової хмари. Вони можуть бути різних видів:
- Телефон або планшет + безкоштовна програма від податкової «ПРРосто», вона працює на Android і Windows, продукт під iOS ще в розробці.
- Пристрої 3 в 1 від сторонніх постачальників — принтер, термінал із встановленою програмою «ПРРосто» або подібним мінімальним софтом.
- Програмні РРО, інтегровані із системами автоматизації закладів та магазинів.
Програмні РРО зручніші за свої фізичні аналоги, зокрема за швидкістю підключення та роботи. Пушко наводить приклад, коли один з клієнтів компанії-ресторан використовував фізичний реєстратор МІНІ-ФП, який треба було перепрошити до 1 жовтня 2021 року. Ресторан подав заявку наприкінці вересня і чекав на свою чергу три тижні. Раніше AIN.UA випускав підбірку програмних РРО, які можна підключати магазинам, вони є безплатні (як той самий сервіс від податкової) або ж за підпискою. Програмні РРО потрібно реєструвати у податковій, детальну інструкцію, як це робити, ми публікували раніше.
Трохи згодом ми додамо інформацію про санкції, що чекають на тих, хто має за законом підключити РРО з січня 2022 року, але цього не зробить. Також редакція слідкує за ходом двох законопроектів, які відтерміновують введення РРО для ФОП.
Читайте также: