
Трансформуйся — цифровізуйся. Як змінюються українські бізнеси та які тренди в світі
Карантин, глобалізація та діджиталізація вже суттєво вплинули на світ. Люди більшість покупок та транзакцій роблять в інтернеті, для роботи не потрібно виходити з дому, а технологічні рішення допомагають не тільки заробляти гроші, але й просувати бренд країн
Про все це спікери чотирьох великих українських компаній розказали в рамках бізнес-сніданку "Глобальні технологічні трансформації бізнесів — успішні приклади українських компаній", організованому компанією HD Partners.
Офіс для співбесіди так, для роботи — ні

Вподобання людей пов’язані з роботою різко змінилися у 2019 році. За 2 роки пандемії кількість послуг, що перейшли в онлайн зростали з геометричною прогресією, тому і тренди в роботі змінилися суттєво.
За даними дослідження Rabota.ua 84% працедавців протягом 5 років збираються перевести своїх співробітників на віддалену роботу. А велика кількість, наприклад, айтішників навіть не розглядають можливість працювати в офісі взагалі.
Змінилися не лише ставлення співробітників, але й самим компаніям доводиться змінюватися та переводити більшість систем та комунікацій в онлайн.
"Якщо раніше клієнти більш заточені на спілкування в офлайн, то зараз 60% комунікацій з клієнтами в світі перейшли в онлайн. Це світовий показник, який збільшився вдвічі (порівняно з 2019 роком — ЕП)," — говорить Ярослав Гуменюк, директор з маркетингу Rabota.ua.
Раніше великі компанії на кшталт Apple, Facebook чи Google будували кластери та збирали у Кремнієвій долині кращі розуми світу. Зараз же переїзд до США не потрібен, адже навіть технологічні гіганти переходять в онлайн. Так співробітники Apple будуть працювати в офісі всього 3 дні на тиждень, а Google вже заощаджує 1 мільярд доларів щорічно на віддаленій роботі.
"Facebook заявив, що 50% людей не будуть повертатися до офісів та працюватимуть віддалено. При цьому Марк (Цукерберг — ЕП) сказав, що заробітна плата буде переглядатися відповідно до місця проживання", — розповідає Ярослав Гуменюк.
І хоча навіть світові компанії ще не визначилися, в якому форматі будуть співіснувати, онлайн та офлайн, в інших сферах вже є рішення для цього.
Як українські бізнеси адаптуються до нових умов?
Кожен з бізнесів мав свої рішення. Ярослав Гуменюк, директор з маркетингу Rabota.ua, проаналізував і назвав ключові серед компаній, які вони опитали:
— використання хмарних сервісів Microsoft
— підключення команд до Microsoft Teams для пришвидшення та синхронізації внутрішніх комунікацій
— створення ініціативної команди BCP team (business continuous planning)
— оцифрувати Kanban дошку HR команди в Trello
— використовувати для брейнштормів Miro
Один з головних інсайдів "Необхідно планувати час для позаробочих активностей: адже найкреативніші ідеї народжуються в черзі за кавою".
Зміни у відносинах між працедавцем та співробітником та глобальні тренди на діджиталізацію впливають безпосередньо на e-commerce.
Головні тренди для e-commerce:
— Рівень проникнення e-commerce зросте з 15% у 2020 році до 25% у 2025.
— До 2022 року понад 120 000 магазинів будуть використовувати технології доповненої реальності. Маєш бажання купити диван — можеш подивитися у смартфоні, як він стане у твоїй кімнаті!
— Перехід від mobile first до mobile only. 78% замовлень в інтернет-магазинах вже йде з телефону, а з часом цей показник буде тільки збільшуватися.
Інтернет рішень — майбутнє для промисловості і не тільки

Наразі доволі популярним рішенням як для e-commerce, так і для інших сфер є IoT — Інтернет рішень. Простими словами — це мережа пов’язаних між собою пристроїв, які підключені до Інтернету, взаємодіють між собою та передають дані автоматично.
Технологія IoT дає можливість мінімізувати людський вплив на процеси передачі даних, підрахунку, транспортування та трансформації.
"На планеті Земля 5 мільярдів користувачів мають смартфон, проте пристроїв, які працюють в мережі та допомагають в житті — понад 12 мільярдів. До 2025 років таких пристроїв буде 25 мільярдів або і більше," — розповідає Сергій Бориславський, Начальник Департаменту цифрових рішень та платформ Vodafone.
Основні сфери користувачів технологією IoT за даними Vodafone:
— точне землеробство
— будівництво та видобування корисних копалин
— цифрова освіта
— підключена медицина
— розумна медицина
— розумні заводи
— розумний роздріб
— розумні міста
Не смартфоном єдиним: зміни у торговому еквайрингу

Крім Інтернету рішень та тотальної цифровізації оновлюються і досить сталі бізнеси та конструкти. Так Приватбанк робить велику ставку на торговий еквайринг і йде до того, що POS термінал буде фактично смартфоном на мінімалках.
"Що таке еквайринг раніше — це залізячки. Що таке еквайринг зараз — Android термінал та QR-коди," — розповідає Сергій Макаренко, керівник напрямку торгового еквайрингу ПриватБанку.
Зараз POS термінал — це не лише інструмент для проведення транзакції, це ще й можливість поповнити чи зняти готівку. Така мультифункціональність продиктована новими потребами покупців та бажанням рітейлу залучати клієнтів навіть там, де вони не планували покупку.
Наразі в терміналі Приватбанку 35 сервісів, і це не остаточна кількість. Нова функція — залишати чайові через термінал з’явилася нещодавно. 10 мільйонів гривень — сума чайових, які залишають українці в закладах у місяць.
"Скоріш за все ви не залишаєте чайові тому, що не носите готівку із собою. Завдяки новій функції терміналу ви можете це зробити. 80% клієнтів, які приходили без готівки, до появи цього сервісу, не давали чайові", — говорить Сергій Макаренко.
А що там у світі?

Ніхто не знає краще про трансформації у світі, як айтівці. Олександра Говоруха — керівниця міжнародного PR Sigma Software Group нещодавно побувала на Web Summit в Лісабоні та поділилася тим, що побачила.
"Web Summit — це Давос для гіків", — жартує Олександра. Це міжнародна конференція, що об’єднує стартапи та великі компанії зі всього світу. Цього року майже 43 тисячі відвідувачів приїхали послухати 748 спікерів. Також в рамках саміту вперше був представлений український павільйон за підтримки Sigma Software Group.
Які ж головні тренди у глобальному світі?
1. Метавсесвіт — нова ера інтернету.
2. Штучний інтелект більше не фантастика. Кожен другий стартап на Web Summit заявив, що в розробці є AI.
3. Ментальне здоров’я та корпоративна культура — найважливіші питання, адже вже нічого не буде як раніше.
4. Люди обирають компанії за цінностями.
5. FOMO стає JOMO. "Ми всі дуже перевантажені. Влаштовувати собі діджитал детокс стає розкішшю, але необхідною".
6. Криптовалюти та блокчейн вже не новина, а сталі бізнеси.
7. Tech for good — це рішення пов'язані з екологією та добробутом. Наприклад, вперше на саміті був представлений український стартап Effa, який розробив паперову одноразову зубну щітку. Це приклад бізнесу із позицією tech for good.
За словами Олександри Говорухи, саме завдяки появі українських компаній на міжнародних самітах та виставках, вдається розбудовувати бренд технологічної України на міжнародному рівні.

Маргарита Рівчаченко спеціально для Економічної правди