Бюджет виживання. Чого варто очікувати від Держбюджету 2022

Життя в борг
Видатки на обслуговування боргів держави в проєкті Держбюджету 2022 заплановано на рівні 181,4 млрд. грн., що на 22,7 млрд. грн. або на 12,5% більше за показник бюджету 2021 року. Воно вже перевищує на 2,4% «зону комфорту – нижче 10%» у загальних видатках державного бюджету і складає ї 12,4% від загалу розходів на 2022 рік.
Граничний обсяг «прямого» державного боргу заявлено на рівні не більше 50,8% до валового внутрішнього продукту (2 725,3 млрд. грн.). Плюс обсяг гарантованих державою боргових зобов’язань (держкорпорацій та компаній), у 6,85% ВВП (367,98 млрд. грн.). Однак, по суті це теж запозичені кошти. Відповідно, за підсумками 2021 року, загальний боргового навантаження складе не менше 3 093,28 млрд. грн. або 57,6% до ВВП.
Зараз у нас діє обмеження рівня держборгу – не більше 60% валового внутрішнього продукту. І проєкт 2022 стрімко наближає нас до цього порогу.
Більш того, певні статті (16,17 і 24 ) проєкту закону «Про Держбюджет 2022» фактично дозволяють збільшувати цей дефіцит без зайвих формальностей.
Додатково проєктом бюджету пропонується здійснити певні операції, які цілком можна іменувати як «квазі-дефіцит».
Зокрема, мова йде про надання державних гарантій на дорожнє будівництво – 100 млрд. грн., випуску облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) – на 10 млрд. грн. Проєкт бюджету дозволяє здійснити ще й додатковий їх випуск у разі потреби, що цікаво – без визначення обсягу.

На 2022 рік дефіцит держбюджету передбачається в обсязі 188 млрд грн, що складає 3,5% ВВП.
Покривати дефіцит доведеться, знову ж таки, через запозичення коштів.
Наповнення інфляцією
При аналізі макропоказників, на яких ґрунтується проєкт, помітно, що прогнози уряду і НБУ щодо основних економічних показників різняться. Так, інфляційний прогноз у 6,2%, що враховується в бюджеті 2022, а НБУ – 5%.
Це може означати, що урядовці розраховують на «інфляційний податок», коли зростання цін призведе до збільшення номінальних сум податків. Тобто: вищі ціни – більші податки з продажу. Відповідно, це дозволить профінансувати більше видатків.
А ще Кабмін прогнозує обсяги зростання реального ВВП у 2022 році на 3,8%, а Нацбанк на рівні 4,0%, номінальний валовий внутрішній продукт уряд оцінює на рівні – 5 368,7 млрд гривень на рік, а от НБУ – 5 485 млрд гривень. Фактично оцінки різняться більш ніж на 100 млрд грн.
При цьому прогноз сальдо зовнішнього торгівельного балансу не свідчить про нарощування експортного потенціалу і вихід на позитивні показники у зовнішній торгівлі.

Примарні пріоритети
Хоча прем’єр Шмигаль говорить, що охорона здоров’я, освіта та оборона і пріоритетами для уряду, їх у 2022 році профінансують у менших обсягах, аніж це передбачено.
Наприклад, бюджет Міноборони має бути не менше 3% від ВВП. Однак у проекті на 2022 рік передбачено лише 133,1 млрд – хоч 3% – це 161,6 млрд. Це є порушенням статі 35 Закону «Про національну безпеку». При необхідних 1,7% ВВП на освіту і науку – лише «мізерні» 0,25%, тобто уряд не додав 78 млрд грн.
Підтримка АПК має становити 1% ВВП – 9,7 млрд. грн. Фактично ж заплановано менше половини – 4,4 млрд. грн.
При необхідних 5% ВВП на медичні гарантії – передбачено лише 2,9% – уряд не додав 112 млрд. грн.
Але водночас виконується умова про 5% ВВП на фінансування силовиків.
