Турция — серая зона? Чем это грозит украинскому бизнесу
В ближайшее время FATF рассмотрит вопрос о включении Турции в так называемый серый список. Что это значит на практике?
Боротьба із незаконним обігом капіталу та відмиванням грошей, здобутих злочинним шляхом, відбувається за координації міжнародних зусиль. Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) постійно проводиться моніторинг достатності заходів, що вживаються на рівні країн, аби утруднити обіг «брудних» коштів. Уряди країн що не приділяють цьому питанню достатньої уваги, або не співпрацюють із FATF наражають країну на міжнародну фінансову ізоляцію.
Дотримання стандартів FATF на тлі фінансової кризи в Туреччині, викликаної пандемією, стало предметом палких дискусій. Під тиском опозиції, яка виступала проти додаткових обмежень, що мали задовольнити міжнародного фінансового наглядача, офіційна Анкара відмовилася від планів ухвалити довгоочікуваний законопроект. На тлі занепокоєння діями уряду, що вдався до популістичного загравання з електоратом, найближчим часом FATF розгляне питання про включення Туреччини до так званого сірого списку.
Що на практиці це означатиме для українського бізнесу, що співпрацює з турецьким?
По-перше, додаткові формальності, затримки платежів. Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» зобов’язує суб'єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема, банки у своїй діяльності застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи відповідні критерії ризику. Додаток 19 «КРИТЕРІЇ ризику ВК/ФТ» Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, встановлює, що держави (території):
- віднесені Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон;
- що віднесені до переліку держав, що не виконують рекомендації FATF (чорний список);
- що мають стратегічні недоліки у сфері ПВК/ФТ відповідно до заяв FATF (сірий список),
— відносяться до географічних критеріїв ризику.
Отже, при проведенні фінансової операції, наприклад, за участю контрагента з Туреччини, або встановлення ділових відносин з юридичною особою, одним з учасників чи бенефіціарів якої є особа — резидент Туреччини, банком або іншим суб'єктом первинного фінансового моніторингу (СПФМ) може бути встановлений високий ризик ділових відносин або фінансової операції, що може мати наслідком проведення посилених заходів належної перевірки, тобто додаткової глибокої перевірки учасників операції та суті операції.
По-друге, відмова від встановлення ділових стосунків, відмова обслуговувати операцію. Банк або інший суб'єкт первинного фінансового моніторингу, незадоволений наданими відомостями щодо походження коштів, або у разі відмови надати вичерпну інформацію (пояснення) щодо учасників господарської операції, може відмовити компанії з турецьким елементом у встановленні бізнес-стосунків, або відмовить клієнту від обслуговування операцій із контрагентами із Туреччини. Якщо СПФМ зробить висновок про те, що операція є підозрілою, він може відмовитись від її проведення та/або повідомити про неї спеціально уповноважений орган про спроби проведення таких операцій.
По-третє, погіршення фінансової ситуації в Туреччини, криза неплатежів. Включення країни до сірого списку FATF — удар по міжнародних інвесторах, які будуть виводити капітал з Туреччини. Тиск на економіку неминучий, а отже галопуюча девальвація національної платіжної одиниці - ліри продовжиться з новою динамікою. Так, девальвація зазвичай сприяє збільшенню експорту з країни, але в умовах технічних проблем із банківським обслуговуванням, касові розриви, та, як наслідок, неплатежі стануть неминучими.
Тож рекомендація у такій ситуації: пильно моніторити ситуацію, знати свого контрагента (заздалегідь отримати від нього інформацію про бенефіціарів, походження коштів, бізнес), заздалегідь запитувати уповноважений банк про згоду на проведення операції за участі турецького контрагенту, забезпечувати зобов’язання доступними засобами, включаючи акредитив та банківську гарантію, готувати резерви для покриття можливих збитків.