Звідки посеред поля на Херсонщині взявся маяк

Майже на межі Херсонської та Миколаївської областей посеред південного степу стоїть маяк. Дивує його розташування - навкруги лише поля. Подібних споруд в Україні немає.
Якщо піднятись на маяк, то можна побачити лиман. Проте туристам зробити це неможливо. Маяком можна милуватись тільки з землі.
Хабловський задній маяк - це частина комплексу з трьох дороговказів. Ще є середній та передній маяки. Названі вони на честь хазяїна хутора, колись розташованого неподалік.
Маяк, збудований двічі
Історія Хабловського заднього маяка розпочалась у 1866 році. Про це розповідає фахівчиня екскурсійного супроводу Наталя Шальнова. Дніпро-Бузький лиман - мілководний. Тож для того, аби судноплавство було безпечним, у лимані зробили канал та відбудували цілу мережу маяків. Саме вони в сукупності і показували шлях морякам.
Хабловський задній - її частина. "Якщо йти від моря вверх, ми побачимо спочатку маяк в Дніпро-Бузькому лимані, потім маяк на території Миколаївської області, Хабловський передній, і наш, Хабловський задній. Далі "шуховський" маяк 35 метрів заввишки і наступний "шуховський", 65 метрів, найвищий", - розповідає пані Наталя.

Напрямок руху по кожному відрізку каналу показує пара маяків. Розташовані один вище, другий нижче, вони мають для мореплавців зійтися в одну лінію, якщо розходяться - курс треба коригувати.
Під час Другої світової Хабловський задній маяк спалили. В 1952 році його відновили на тому ж місці і на тому ж фундаменті.
Цей маяк не перебуває на державному обліку в Херсонській обласній інспекції з охоронт пам'яток історії та культури. Про це розповів старший науковий співробітник інспекції Олександр Волошин. Проте об'єкт є потенційно цікавим. На обліку вже перебувають чотири маяки: Генічеський, Джарилгацький та два Станіславо-Аджигольскі. Хабловський задній потенційно може стати п'ятим.
Туристичний об'єкт без інфраструктури
Водій Юрій Сергєєв розповів про те, як доїхати до Хабловського заднього маяка. З Херсона треба вирушити у сторону Білозерки, там на розвилці біля танку повернути направо в сторону Станіслава. Від Станіслава головною дорогою треба доїхати до Олександрівки, за нею буде маяк.
"Від Олександрівки дорога в жахливому стані, дуже сильно розбита, глибокі ями", - каже Юрій. Додає, що якщо їхати з Миколаєва, дорога не краща.
Засновник туристичного проєкту "Скелька Тур" Олег Марчук кілька років розвиває місцевий туризм. Каже, що не возить сюди людей групами, причина - погані дороги. Водії відмовляються їхати. "Якби дорога була з Миколаєва сюди, в район Станіслава, то 100% сюди більше туристів поїхало, тут цікаві місця", - розповідає Олег.

Він також каже, що Хабловський задній маяк буде більш привабливим для туристів, коли вони зможуть підійматись на нього. Нині такої можливості немає.
"З поля незрозуміло, а от коли ти підіймаєшся на гору, то розумієш, що маяк є орієнтиром. Але поки що на державному рівні це досить складно, навіть ті чотири маяки, які зробили типу екскурсійними, є досить умовно екскурсійними, бо підійматись можна тільки на один Генічеський маяк, а біля усіх інших можна просто постояти", - розповідає Олег.
Додає, що хотів би, аби в Україні використовували європейський досвід, коли туристам дозволяють не просто підійматись, а й жити на маяках.
Популярний серед туристів
Хабловський маяк - герой багатьох селфі. Олег Марчук каже, що часто бачить у стрічці соціальних мереж фото з маяком: "Я не знаю, це правда чи ні, але є інформація про те, що цей маяк - один із перших у топі фото у Херсонській області. Так полистаєш Instagram, а там - Хабловський, Хабловський, Хабловський".
Під час нашої розмови з Олегом до маяка під'їжджали тричі, щоразу не більше ніж на десять хвилин. Кілька фото - і авто їде далі. Люди розповідали, що просто бачили незвичайний об'єкт, з яким можна зробити гарне фото.
Херсонська акварелістка Світлана Юр'єва вирішила намалювати маяк. Його фото посеред жовтого поля вона побачила у своїх друзів. "Він такий гарний з одного боку. З іншого вітри фарбу відірвали. Але мені це сподобалось - він такий харизматичний, тож надихнув на створення нової акварельної роботи", - ділиться Світлана.

Наталя Шальнова розповідає, що особливо привабливий маяк навесні, коли все цвіте, та вночі, коли можна побачити, як він працює. "Я не бачила ще жодної людини яку б маяк залишив байдужим, напевно, туди їздили б частіше дивитись, якби була дорога", - каже Наталя.
Відсутність дороги та заборона підніматися на маяки не дає і Олегу Марчуку втілити його ідею - не просто возити туристів на Хабловський маяк, а зробити тур по маяках Прибужжя.
Поряд є ще один туристичний об'єкт, так звані "Станіславські гори". Сюди приїздять милуватися заходом сонця над лиманом. Популярною ця місцина стала не так давно, а Хабловський задній маяк може стати ще однією родзинкою для тих, хто подорожує Україною.
Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram або Viber!