ЗМІ: різко зріс масштаб «тіньового флоту» РФ
Російський нафтовий танкер «Усть Луга» неподалік Осло, 25 квітня 2022 року.Використання так званого «тіньового флоту» Росією, Іраном і Венесуелою для обходу західних санкцій стрімко зростає та створює ризик небезпечних військових інцидентів у морі, пише The Guardian з посиланням на експертів з безпеки й судноплавства.
Йдеться про сотні застарілих нафтових танкерів із непрозорою структурою власності та сумнівною реєстрацією, які перевозять підсанкційні вантажі, зокрема, російську нафту, до Китаю та Індії. Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну у 2022 році масштаб цього флоту різко зріс — за оцінками аналітиків, він налічує від 900 до 1 200 суден у світі.
Ситуацію ускладнює те, що Росія почала офіційно реєструвати частину таких танкерів під власним прапором, відкрито кидаючи виклик європейським країнам. На цьому тлі Захід дедалі активніше вдається до морських затримань і перевірок суден. Зокрема, США нещодавно перехопили кілька танкерів біля узбережжя Венесуели, а Естонія та Франція цього року затримували судна, які пов’язують із російським «тіньовим флотом».
Крім того, Україна заявила про удари по російських танкерах, причетних до обходу санкцій, зокрема, в нейтральних водах Середземного моря поблизу Лівії. У Службі безпеки України назвали цю операцію безпрецедентною та першою атакою на російський танкер у цьому регіоні.
Експерти застерігають, що агресивніші дії з боку Заходу та готовність Росії захищати такі судна військовими засобами підвищують ризик прямої конфронтації. Один із показових інцидентів стався у травні, коли спроба ВМС Естонії перехопити танкер у Фінській затоці призвела до порушення естонського повітряного простору російським винищувачем Су-35.
Аналітики також звертають увагу на розгалужену нелегальну інфраструктуру, що обслуговує «тіньовий флот»: фіктивні судноплавні компанії, корумпованих брокерів та десятки підроблених сайтів «морських реєстрів». За даними Lloyd’s List, лише цього року виявили понад 20 фальшивих реєстраційних ресурсів, якими користуються підсанкційні судна.
Попри посилення санкцій і контролю, експерти не очікують швидкого згортання цієї практики. Вони пояснюють це високими прибутками від торгівлі підсанкційною нафтою, яку продають зі знижкою, а також небажанням ключових покупців — зокрема Китаю та Індії — відмовлятися від російських енергоносіїв.










