Засновник Spotify інвестував 600 мільйонів євро у стартап, що передає Україні тисячі дронів
Інвестиційна компанія Prima Materia, створена засновником Spotify Даніелем Еком й інвестором Spotify Шакілом Ханом, вклала 600 мільйонів євро у німецький оборонний стартап Helsing, який постачає ударні дрони в Україну, пише Financial Times.
Prima Materia очолила новий раунд фінансування Helsing. Загалом компанія вже інвестувала в стартап 1,37 мільярда євро. За словами Ека, він «на 100% переконаний», що ці інвестиції – правильний вибір для Європи на тлі війни в Україні й швидкого розвитку автономної зброї.
Це не перша інвестиція Ека у Helsing – він підтримав компанію ще у 2021 році, до повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Тоді це викликало критику і спричинило бойкот Spotify. Проте Ек заявив, що не зважає на можливу нову хвилю критики.
Що виробляє Helsing
Helsing – одна з компаній, що найшвидше зростають у Європі. Її вартість після нового раунду фінансування оцінюється у 12 мільярдів євро. Спочатку компанія спеціалізувалася на створенні ПЗ на базі штучного інтелекту, а зараз виробляє ударні дрони, автономні підводні човни й працює над бойовими літаками з AI-системами.
Стартап постачає тисячі ударних дронів Україні. У 2025 році компанія планує відправити ЗСУ 6000 безпілотників моделі HX-2. У січні 2025 року Україна вже отримала першу партію – 600 дронів HF-1.
Які має плани
Helsing має контракти з урядами Німеччини, Великої Британії, Швеції, а також підписала угоди з Airbus і Saab. Разом із Saab компанія протестувала автономну систему, яка керувала винищувачем. Також Helsing планує створити флот підводних безпілотників.
Офіси стартапу розташовані в Мюнхені, Лондоні, Парижі, а нещодавно відкрили нову базу в Естонії – для посилення оборони східного флангу НАТО. У перспективі компанія готується до виходу на біржу.
Хто стоїть за стартапом
Компанію у 2021 році заснували колишній геймдев-підприємець Торстен Райль, ексчиновник Міноборони Німеччини Гундберт Шерф і дослідник ШІ Ніклас Кьолер. Вони заявили, що не планують продавати Helsing, а натомість готуються до публічного розміщення акцій.
Spotify критикують за низькі роялті (у середньому 0,004 доларів за стрім), непрозору модель виплат, яка залежить не від кількості прослуховувань, а від частки стрімів у загальному потоці, а також за монополізацію ринку, що ускладнює життя незалежним артистам. До цього додаються скарги на фейкових виконавців у рекомендаціях і маніпуляції зі щорічним Spotify Wrapped, який у 2024 році виявився неточним і викликав підозри у штучному просуванні окремих треків.
Обкладинка: Wikimedia Commons, Magnus Höij