Іспанська Inditex могла зберегти контроль над проданими в росії ZARA та іншими брендами
На початку повномасштабного вторгнення в Україні іспанська компанія Inditex, яка володіє брендами ZARA, Bershka, Pull & Bear та Stradivarius, однією з перших вийшла з російського ринку. Втім за даними Financial Times, компанія вийшла з рф у спосіб, що дозволяє їй зберегти контроль та можливість повернутись на ринок. Переказуємо основне з розслідування.
Як Inditex виходив з росії
У жовтні 2022 року Inditex продала свою російську дочірню компанію ліванській холдинговій групі Daher Group, чия Azadea Group володіє іспанською франшизою на Близькому Сході. За місяць до угоди Daher Group створила в ОАЕ компанію Mixed R, яка офіційно придбала бізнес в Inditex.
У Mixed R заявили, що компанія не має жодних зв'язків з Azadea Group. Попри те, Mixed R належить Хасану Галебу Дахеру та Мохамеду Алі Галебу Дахеру, двом із чотирьох братів-співвласників Azadea Group.
Inditex та Mixed R відмовилися розкривати умови угоди. Financial Times вдалось виявити, договір не містив пункту про зворотний викуп, який зазвичай дозволяє компаніям викуповувати продані об'єкти/франшизи. Натомість Daher Group, «у разі зміни ринкових обставин», має продати Inditex франшизу у росії. Окрім цього, десятки співробітників Inditex, включаючи дизайнерів, бренд-директорів та постачальників, переїхали до ОАЕ, щоб працювати у Daher Group над новим бізнесом.
Оновлена компанія в росії має назву New Fashion. За даними розслідування, у грудні 2022 року Inditex списала російському бізнесу кредит в розмірі 9,1 млрд рублів (понад 100 млн євро). Протягом наступних чотирьох місяців іспанська компанія вклала у New Fashion загалом 5,7 млрд рублів (майже 65 млн євро).
Дослідниця з Київської школи економіки Наталія Рибалко, яка вивчала вихід транснаціональних компаній з росії, розповіла Financial Times, що не може пригадати жодних інших прикладів, як західна компанія вкладала активи у бізнес, який вона продавала.
Що відбувається у рф?
Після завершення угоди у квітні 2023 року у російських магазинах з’явились нові бренди — Maag, Dub, Ecru та Vilet. Вони замінили ZARA, Pull & Bear, Bershka та Stradivarius, але продають майже ідентичний одяг із тими самим постачальниками, що раніше. В Inditex заявили, що не коментуватимуть дизайн інших брендів.

Окрім цього, першу рекламну кампанію Maag у соціальних мережах в рамках колекції весна/літо 2023 року відзняли приблизно в тому ж місці, що й колекцію ZARA. Обидві зйомки провели на іспанському острові Лансароте однією і тією ж продюсерською компанією. В Inditex прокоментували, що Лансароте «є поширеним місцем для зйомок у фешн-індустрії».
Як пише Financial Times, Inditex має кращі позиції, ніж більшість західних ритейлерів, для повернення на російський ринок. Також цього року російські медіа повідомляли, що Inditex може незабаром повернутися на ринок на тлі ширшого зближення між Москвою та США. В Inditex відмовилася коментувати «оманливі чутки».
Читайте також: Компанія-власниця Zara, Massimo Dutti, Bershka повернулася в Україну. Як це вплинуло на економіку та ринок ритейлу