Сир за технологією NASA. Як українці створили суперфуд, що отримав престижну нагороду у Франції
Підприємці з Харкова створили сирні кульки з нульовим вмістом води, за що отримали престижну премію у Франції. Захопивши ринок України, snEco націлилася на експорт.
Брати Вадим та Пилип Гришини два роки експериментували із сушінням сиру і зіпсували сотні кілограмів продукту в пошуках ідеального смаку. Їм вдалося створити снеки без барвників і консервантів, які на 100% складаються із сиру.
Через кілька років продукт з брендом snEco з’явився на полицях усіх великих українських мереж супермаркетів. Зараз компанія виробляє близько 100 тис. упаковок снеків на місяць і щороку подвоює виручку. Напередодні створені українцями сирні кульки отримали нагороду за інноваційний продукт на одній з найпрестижніших продовольчих виставок SIAL Paris, що проводиться у Франції.
Два роки експериментів
Гришини родом з Харкова. Основний напрямок їх бізнесу, який вони заснували понад 15 років тому, – виробництво наборів для рукоділля. У 2015 році вони вирішили започаткували виробництво снеків. Уперше подібний продукт на основі сиру вони скуштували в США. В Україні схожих товарів тоді не було.
"Спочатку ми думали виробляти сир. Проте мене бентежило, що його треба зберігати в холодильнику, а це труднощі з логістикою. До того ж у сиру дуже короткий термін зберігання", – каже співзасновник snEco Вадим Гришин.
Підприємці почали шукати спосіб довшого зберігання сиру без холодильника.
"Ми експериментували, поки не прийшли до технології мікрохвильової вакуумної сушки. Її винайшли в NASA у 1960-х роках, бо кожен кілограм, який підіймається на орбіту, коштує дуже дорого. Тому вирішили, що недоцільно астронавтам харчуватися продуктами, у яких може бути 80% води", – пояснює Гришин.
Засновники компанії вирішили використати цю технологію і почали експериментувати із сушінням сиру. Для появи першої комерційної партії знадобилися два роки. "Ми зіпсували тисячі кілограмів сиру. Інколи витягували з камери сирний батон, який склеювався і змішувався", – пригадує підприємець.
Сир сушиться за низької температури у вакуумі, тому висихає всередині і ззовні. Там сир спінюється, стає повітряним і хрустким, як попкорн. З кілограма сиру виходять 500 грамів снеків, які можуть зберігатися без холодильника два роки.
"Із зниженням тиску температура кипіння води теж знижується. У глибокому вакуумі вода кипить за температури 24-28 градусів. Завдяки вакууму сир під час сушки не плавиться, а висихає зсередини", – пояснює Гришин.
Від кустарного виробництва до продажу в мережах
Брати розподілили обов’язки так: Пилип відповідає за виробництво і технологічний процес, Вадим – за маркетинг, продажі та розширення бізнесу.
"Починали з того, що на звичайному побутовому принтері друкували етикетки і наше виробництво обмежувалося кількома сотнями упаковок. Зараз обсяги становлять 100 тисяч упаковок на місяць", – розповідає співзасновник snEco.
Спочатку сирні снеки продавали в магазинах, що спеціалізуються на екологічній та натуральній продукції. Згодом з’явилися два перші великі клієнти: ОККО та "Сільпо", з якими компанія співпрацює досі. У розширення виробництва, за словами співзасновника компанії, інвестували не менше мільйона доларів.
За останні кілька років компанія налагодила співпрацю з усіма великими національними ритейл-мережами, крім Metro, з якою ще веде перемовини. Останнім великим партнером стала мережа "АТБ".
За обсягом виручки компанія щороку зростає майже вдвічі. Винятком став 2022 рік, коли довелося релокувати виробництво з Харкова. Проте навіть того року оборот був більший, ніж у 2021 році. За 2023 рік оборот становив 27 млн грн.
"Ми використовуємо сири українського та євросоюзівського виробництв. Пармезан імпортуємо з Італії, гауду – з Німеччини та Нідерландів. З українських сирів використовуємо копчений сулугуні. Для дитячих снеків використовуємо твердий сир, який виготовляють наші партнери в Пирятині", – ділиться Гришин.
Зараз в асортименті виробника дев’ять смаків, оновлення лінійки триває. На виробництві не використовують барвники та консерванти – тільки спеції. Продукт довго зберігається без холодильника через повну відсутність у ньому води.
Підприємці отримали патент на корисну модель виробництва продукції за їх технологією в Україні. "Технологія дозволяє обробляти таким чином різні продукти. Зараз тестуємо її на фруктах, овочах і травах. Плануємо запустити проєкти у сфері переробки рослинної продукції", – анонсував Гришин.
Релокація з Харкова до Мукачева
У Харкові виробництво компанії розташовувалося в приміщенні колишнього радянського заводу. Багато років тому воно було стратегічним підприємством. "Коли почалася війна, ми втратили доступ до виробничих приміщень. Військові взяли завод під охорону", – пригадує співзасновник snEco.
Коли почалися обстріли Харкова, підприємець вивіз співробітників із сім’ями, які зголосилися покинути місто, на захід України. "Спочатку була релокація людей, бо люди – це найголовніше. Далі ми почали шукати варіанти, як зберегти хоч щось з наших активів. Нам дали два-три дні доступу до приміщення і ми вивезли основне обладнання та частину продукції", – розповідає Гришин.
Більшу частину сиру, який зберігався в холодильниках, роздали в Харкові мешканцям безкоштовно. Релокацію проводили власними силами. Державна програма релокації пропонувала логістику залізницею, але такий варіант компанії не підійшов через особливості обладнання та локацію виробництва.
Поки засновники шукали приміщення і переробляли його за стандартами харчової безпеки, обладнання лежало на складі. Згодом брати його запустили.
"Частина персоналу переїхала, тому було простіше запускатися. До осені 2022 року ми повністю відновилися і навіть збільшили обсяги продажів порівняно з 2021 роком. Частину людей наймали на місці. Зараз понад половину персоналу – це внутрішньо переміщені особи", – розповідає співзасновник компанії.
Місто для переїзду бізнесу обирали передусім з огляду на безпекову ситуацію. Згодом підприємці зрозуміли, що близькість до кордону з ЄС сприятиме експорту.
Після релокації засновники взяли участь у кількох грантових програмах. За кошти від Міжнародної організації з міграції побудували сонячну електростанцію на даху заводу, що дозволило зробити виробництво більш енергонезалежним.
"Влітку ми майже повністю забезпечуємо себе електроенергією. Взимку, коли ККД сонячних панелей становить 10%, маємо кілька годин енергонезалежності. У нас також є акумуляторні станції, які зберігають енергію", – говорить Гришин.
Грант від USAID компанія отримала на обладнання для розширення експортних потужностей. Суттєву підтримку на цьому шляху фірма отримала і від держави, яка покрила значну частину витрат на участь у міжнародних заходах.
"Ми брали участь у міжнародних виставках завдяки програмі підтримки від Офісу з розвитку підприємництва та експорту. Це знижує рівень інвестицій у вивчення популярності продукції на зовнішніх ринках. Участь у таких заходах коштує десятки тисяч євро, що дорого для компаній-початківців", – каже підприємець.
Перший молочний експортер Закарпаття
Експортна історія компанії почалася у 2024 році. Перші партії сирних снеків поїхали в Чехію, Польщу, Німеччину, Японію і США. Обсяг експорту – 6-7% від загального виробництва. Уся продукція, яка відправляється за кордон, виробляється в Мукачеві.
"Ми хотіли почати експорт у 2023 році, але наш продукт тваринного походження суворо регулюється політиками харчової безпеки в усіх країнах. У Євросоюзі є вичерпний перелік виробників, яким дозволено постачати продукцію в ЄС. У Закарпатській області ми були першим виробником, який отримав дозвіл на експорт молочної продукції", – пояснює співзасновник компанії.
За його словами, отримання дозволу передбачає виконання вимог, викладених на 300 сторінках. У переліку – інспекція на виробництво з відеозаписом і затвердження місцевими та центральними органами Держпродспоживслужби.
Нагорода в Парижі
У 2024 році компанія вперше бере участь в одній з двох найбільших продовольчих виставок у ЄС – SIAL, яка проходить раз на два роки. Там представлені новітні продукти, технології та інновації в харчовій промисловості.
Цьогоріч на виставці представлені 7,5 тис. компаній із 130 країн. Хоча виставка пройде 19-24 жовтня в Парижі, але переможців журі вже визначило. Фірма snEco отримала нагороду SIAL Innovations 2024 в галузі молочної продукції.
"Ми вирішили, що наш продукт інноваційний, то чому б не спробувати? Був складний відбір. Спочатку – опис, фото виробництва і продукції. Коли коло учасників звузилося, журі попросило зразки для дегустації", – пояснює Гришин.
Компанія отримала дозвіл на використання спеціального позначення в маркуванні продукції. Співзасновник зазначає, що отримання премії відкриває багато дверей для експорту продукції в різні країни світу.
"Уперше в історії України український продукт на поважній виставці отримав нагороду за інновації. Ми пишаємося, що доводимо світу: в Україні виробляють не тільки сировину, а й продукти з високою доданою вартістю", – каже Гришин.
У найближчих планах компанії – збільшення виробництва й експорту в ЄС. "Головний план – продовжувати зростати щороку мінімум удвічі. Всередині України це майже неможливо, бо екстенсивно з потенціалу використали все, що могли. Розуміємо, що наш єдиний вихід – це експорт", – резюмує підприємець.