Вибори у 2025-му? У владі обговорюють можливі сценарії

Про вибори говорять понад рік
29 жовтня 2023 року мали б відбутися чергові парламентські вибори, 31 березня 2024-го — президентські. Однак ст. 19 закону про воєнний та ст. 83 Конституції забороняють припинення повноважень органів влади та проведення виборів до скасування ВС.
Ще у 2022 році керівники держави неодноразово наголошували, що вибори під час війни неможливі. Проте вже влітку 2023-го риторика влади змінилася. Зокрема, голова ВР Руслан Стефанчук заявив, що Конституція не забороняє проводити вибори.
“Такої заборони в Конституції немає. Така заборона міститься в Законі України “Про правовий режим воєнного стану”. І тому конституційної заборони проводити вибори під час воєнного стану немає. Але є друга важлива річ ... треба обрати баланс”, — сказав Стефанчук в етері телемарафону.
А наприкінці листопада 2023 року парламентські фракції парламенту підписали меморандум в рамках “діалогу Жана Моне”, згідно з яким під час війни не буде ані парламентських, ані президентських виборів. Виборчий процес можливий лише через півроку після скасування воєнного стану, — про що LB.ua докладно розповідав.
Актуалізувалося питання виборів на початку 2024-го, коли у лютому президент Володимир Зеленський в інтервʼю Fox News припустив: якби вибори відбулися — він їх виграв би.

А в інтервʼю BBC навесні 2024 року президент зазначив, що “якщо війна затягуватиметься, потрібно буде шукати інструменти”. Відповідаючи на запитання, чи може відбутися передача ним повноважень, Зеленський заявив позитивно про таку можливість, проте зазначив, що це станеться після війни.
Паралельно російська пропаганда розгорнула навесні та влітку цього року широку кампанію про начебто нелегітимність президента після березня 2024 року.
Та у липні 2024 року спікер Руслан Стефанчук в етері того ж телемарафону назвав “ідею проведення виборів під час воєнного стану малоймовірною”.
26 вересня з посиланнями на власні джерела в українській владі The Economist написав про начебто готовність самого президента Володимира Зеленського провести вибори навесні 2025 року.
Утім, співрозмовник LB.ua, який перебував разом з главою держави у США у вересні цього року, запевняє, що “партнери жодного разу не піднімали тему виборів”.
“Про вибори ніхто не говорить. Ба більше, щоб провести їх у березні 2025 року, то скасовувати воєнний стан треба вже зараз, аби мати хоча би півроку для їхньої підготовки. Про якийсь формати завершення чи припинення війни поки зарано говорити. Принаймні, до обрання нового президента США та весни 2025-го”, — сказав у розмові з LB.ua ще один впливовий член команди президента.
Якщо воєнний стан скасують навесні 2025 року, то вибори можуть відбутися вже восени наступного року, переконаний впливовий нардеп з президентської фракції. “Тому до них ми вже готуємося”, — додав він.

Нарада в ОП: чи справді про вибори не говорили?
Тему з виборами підігріла інформація про проведення наради в Офісі президента 12 вересня. Нардеп фракції “Європейська солідарність” Олексій Гончаренко повідомив у соцмережах, що що новий заступник глави Офісу президента Віктор Микита провів нараду, присвячену виборам з головами регіональних організацій “Слуги народу”.
“Звісно, прям слово “вибори” ніхто не озвучував, але говорили про виборчий процес, як готуватися. Ну і загалом про підготовку до виборів”, — написав він.
У спілкуванні з LB.ua Віктор Микита запевнив, що жодних нарад щодо виборчого процесу не проводив.
“Інформація, поширена окремими людьми щодо цього, не відповідає дійсності”, — наголосив він.
Натомість Віктор Микита розповів, що зустріч ініціювали самі народні депутати від “Слуги народу” і стосувалася вона “налагодженню комунікації між депутатами та очільниками ОВА”.

“Питання виборів не стоїть на порядку денному регіональної політики країни. Зараз тільки питання оборони, безпеки та посилення спроможності регіонів протистояти наслідкам збройної агресії Росії”, — запевняв чиновник ОП.
Проєкт закону про повоєнні вибори не готовий
Понад рік тому на базі Комітету Верховної Ради з державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування створили робочу групу для напрацювання проєкту закону про перші повоєнні вибори. Її голова, представниця “Слуги народу” та групи “Розумна політика” колишнього спікера Дмитра Разумкова Аліна Загоруйко розповіла, що чує від міжнародних партнерів та колег різну інформацію про вибори.
“Від “ніхто не тисне, всі все розуміють” до “вибори в травні (2025 року) за будь-яких умов. Це питання вирішене”. Але, уявімо, що в наступному році війна закінчиться. Чи можемо ми провести вибори так швидко? Ні, не зможемо”, — впевнена вона.
Ще у листопаді минулого року підкомітет Верховної Ради з питань виборів разом з представниками ЦВК та громадським сектором презентували проєкт закону щодо встановлення неможливості організації та проведення виборів/референдумів громадян України на окремих територіях.
Тоді презентація драфту відбулася без участі медіа, текст документа вирішили не оприлюднювати. Аби уникнути політизації та звинувачень у черговій “зраді”.
Однак LB.ua отримав цей проєкт, яким пропонували розширити повноваження парламенту визначати території поза виборами за зверненням ЦВК та про критерії неможливості їх проведення на окремих територіях.

На той час робоча група окреслила основні завдання, які необхідно вирішити для проведення перших повоєнних виборів:
– як забезпечити голосування понад 8 млн українців за кордоном;
– як актуалізувати Реєстр виборців, який не оновлювався з 24 лютого 2022 року, враховуючи понад 6 млн внутрішньо переміщених осіб;
– як забезпечити право обирати військовим, частина яких, очевидно, навіть після закінчення ВС однаково перебуватиме на позиціях;
– чи зможуть особи, що виїхали з України на час війни, балотуватися (чинне законодавство зобов'язує кандидатів проживати на території України останні п'ять років).
Обговорювали також ідею голосування через “Дію”, що згодом зняли з порядку через суперечність ст. 71 Конституції про вільне таємне голосування громадян.
Втім, вже майже рік підготовка цього законопроєкту про перші повоєнні вибори триває, за словами Загоруйко, “дуже кволо, а для виборів у травні — ледь дихає”. За словами очільниці комітету, після скасування воєнного стану знадобиться не менше шести місяців, аби підготувати такі вибори за всіма демократичними стандартами.

Хоча вона впевнена, що в суспільстві після війни буде великий запит на швидке проведення виборів. “І щоб потім не писати купу низькоякісних законопроєктів в турборежимі, краще готуватись заздалегідь в інклюзивний спосіб”, — закликала вона.
Якщо ж вибори провести одразу після скасування воєнного стану, то це “будуть вибори хаосу і порушення усіх стандартів”, впевнена Загоруйко.
Різне тлумачення закону для місцевих виборів
Отже, якби не воєнний стан, то у жовтні 2023 року відбулися вибори Верховної Ради, у березні 2024 — президента України.
Тепер залишається питання щодо гіпотетичного проведення місцевих виборів у жовтні 2025 року. Бо останні чергові місцеві вибори відбулися у неділю 25 жовтня 2020 року, на яких обрали депутатів сільських, селищних і міських рад та сільських, селищних і міських голів.
Цікаво, що в президентській фракції щодо можливості проведення місцевих виборів є різні тлумачення.
“У статті 10 Закону “Про правовий режим воєнного стану” не згадуються місцеві органи влади, тому дискусія щодо проведення місцевих виборів восени 2025 року відкрита”, — сказав один із співрозмовників в “Слузі”.
У згаданій статті йдеться про “неприпустимість припинення повноважень органів державної влади, інших державних органів в умовах воєнного стану”.
Член комітету Верховної Ради з державної влади Віталій Безгін також визнав, що наразі законодавство не має відповіді на це питання.

“Немає обмеження щодо місцевих виборів під час воєнного стану. Але це означає тільки те, що законодавство про місцеві вибори потрібно міняти і в цій частині. Щодо прогнозу по виборах, то давайте зосередимось на війні”, — зазначив він у спілкуванні з LB.ua.
Натомість один із авторів Виборчого кодексу, депутат Київради Леонід Ємець рекомендував уважніше читати весь закон про воєнний стан: “Бо є інша ст. 19, яка прямо забороняє під час воєнного стану проведення будь-яких виборів. А саме: президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування”.
Він не виключив, що чинні нардепи можуть внести зміни до ст. 19. “Але тоді це порушить базові принципи самої статті: безперервність влади та принципи виборчого процесу. Один із них — принцип рівності. Бо, за об’єктивними безпековими обставинами, на окремих територіях ті ж місцеві вибори неможливо буде провести під час воєнного стану”, — каже юрист.

Колишній заступник голови ЦВК Андрій Магера роз’яснив, що місцеві вибори восени 2025 року провести буде неможливо.
“Бо під час воєнного стану неможливо провести будь-які типи виборів (парламентські, президентські, місцеві). У першу чергу це повʼязано з тим, що під час воєнного стану існують обмеження на масові зібрання, на свободу пересування, на свободу думки і слова тощо. Тому неможливо гарантувати дотримання конституційних принципів виборчого права, зокрема, принципу загального виборчого права та принципу вільних виборів”, — сказав він LB.ua.