Я запустив стартап і набрав команду: як визначити стратегічні цілі та коли виходити з режиму «гаражного проєкту»
Що робити підприємцю, який тільки запустив свій стартап і набрав команду? І як зрозуміти, коли настав момент «дорослішати» і масштабувати бізнес, а заразом із тим переконатись, що сама команда до цього готова? Про це у своїй авторській колонці для AIN.UA розповідає Андрій Миронюк, засновник MYRONIUK CONSULTING, викладач Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS).
Спочатку ти повен енергії, драйву, довкола багато карколомних поворотів долі, постійні пошуки себе, ти легко і швидко помиляєшся, але так само швидко все виправляєш. А потім дорослішаєш, сповільнюєшся, в роботі стає менше драйву й більше рутини, ціна помилок росте, тому експериментів все менше. Але ти радісно переходиш у цей новий етап, бо тільки тут знаходиш глибину та масштаб.
Межа між юністю та дорослістю часто така ж розмита, як і між стартапом і бізнесом. Однак усвідомлення, що треба рухатися далі, щоб рости, штовхає на розробку плану цього переходу.
Для початку розберімося, яка різниця між стартапом і бізнесом і що означає перейти з одного стану в інший.
Є багато різних точок зору на цю тему, водночас я виокремлюю пʼять критеріїв:
1. Ціль. Стартап — правильний етап початку бізнесу, коли треба перевірити гіпотезу «чи справді так можна заробляти гроші?». Тобто у вас з’явилась геніальна ідея неймовірного продукту, «який завоює весь світ», однак треба спочатку перевірити, чи це взагалі комусь потрібно, скільки готові платити за це, чи можна щось покращити? Ціль бізнесу — масштабувати вже перевірену бізнес-модель.
2. Енергія. Стартап зазвичай живе на енергії засновників і зростає пропорційно від зусиль, що вони вкладають. Тобто хочемо отримати більше — треба попрацювати більше. Це може бути окей для короткого етапу валідації гіпотези, але це не про тривалий масштабний бізнес.
3. Система. Бізнес — це система масштабування грошей: вклав 100 — отримав 150, потім вклав в систему ці 150 — отримав 220 і так далі. Ріст не залежить від кількості вкладеної енергії засновника. Інакше б засновнику мережі 30 ресторанів з доходом $300 000 довелося б працювати в 30 разів більше, ніж засновнику одного ресторану з доходом $10 000. Що фізично неможливо.
4. Темп. Стартап — це спринт, де треба швидко видати потужний результат завдяки коротким надзусиллям. Інтенсивні хакатони — хороший приклад, де за короткий проміжок часу, наприклад, добу, команда знаходить потужне рішення. Це пікове навантаження протягом короткого часу, після якого треба відновлюватись. Якщо ж не вивести команду з цього режиму, вона втомиться і вигорить. Бізнес — це про марафон, який треба бігти довго у спокійному темпі, не витративши усі сили за першу годину, бо інакше не добіжиш. Саме тому тут потрібна злагоджена команда й налагоджені процеси, щоб сил команди вистачило на роки і більше.
5. Стійкість. Проілюструю діалогом з одним із наших клієнтів:
Стартап — етап зародження компанії. Його ціль — розробити хороший продукт і протестувати, чи можна на цьому заробляти (родичі та друзі, в разі чого, не рахуються).
Якщо гіпотеза робоча, люди купують і приходять ще. І перед масштабуванням це треба систематизувати, словом, будувати бізнес.
Переходимо до бізнесу, який на екзистенційному рівні складається з двох дуже різних сутностей: високої ідеї, мрії змінити цей світ, яка обʼєднує та надихає, і прагматичної чіткої системи, завдяки якій можна масштабуватися.
Це як Інь і Янь, обидві мають бути яскраво вираженими, сильними та збалансованими. Якщо слабкою є ідея (місія та візія), ви не зможете зібрати й утримати сильну команду та клієнтів. Якщо немає другої частини (системи), хаос «зʼїсть» вас та команду, не зможете розвиватися, ви «задихнетесь» та вигорите.
Саме поєднання цих дуже різних світів — «висока мрія» та «чіткий Excel» — найбільший виклик при побудові стратегії бізнесу. Містком між ними є стратегічні цілі, які оцифровують ту високу ідею — візію вашої нової компанії та світу, який вона змінить.
То як створити ту візію, що надихне найкращих талантів кинути свою карʼєру та соцпакет в Google і перейти у ваш стартап, і потім розкласти цю мрію на цифри?
Найкращим форматом є стратегічна сесія — це коли в окремий день в окремому місці ви збираєтесь командою, щоб вирішити надважливі питання. Зберіть колег (ідеально 9-15 ключових осіб), поділіть на три команди, нехай сядуть за окремими столами, якщо офлайн, а Zoom-кімнати гарно працюють для онлайну. Для об’єктивності та ефективності краще покликати стороннього модератора.
Отже, як тільки ваша ідея починає приносити більше грошей, ніж забирати на свою реалізацію, завершуйте етап тестування, стартапу і починайте масштабуватися — робити бізнес. Перше, що варто зробити у цей момент, — синхронізувати команду спільною візією, стратегічними цілями та проєктами, регулярна робота над якими почне вибудовувати системний бізнес.