«Караван лає, ТСК йде». Навіщо нардепи створюють слідчі комісії та що з ними не так
Крім роботи в комітетах, нардепи можуть об’єднуватися в тимчасові слідчі та спеціальні комісії (ТСК). Такі комісії утворюють рішенням Верховної Ради, щоб розслідувати резонансні справи й події та покращувати законопроєкти. Участь у ТСК дозволяє парламентарям колективними зусиллями вирішувати ті чи інші проблеми.
За створення нової ТСК мають проголосувати принаймні 150 депутатів (тобто не менш ніж третина від конституційного складу ВРУ).
Загалом за час роботи Верховної Ради IX скликання нардепи створили 46 тимчасових слідчих і спеціальних комісій. Зараз 17 із них продовжують роботу.
За ці роки нардепи об’єднувались у ТСК з найрізноманітніших питань — від корупції на митниці чи збитковості Укрзалізниці до вибухів на складах боєприпасів і законності відчуження українського майна за кордоном після розпаду СРСР.
Значно активніше нардепи почали створювати ТСК після повномасштабного вторгнення. Відтоді в парламенті виникли ТСК щодо готовності енергетики перед війною, взаємодії з корінними народами Росії, а також кілька ТСК з моніторингу міжнародної допомоги й комісія щодо порушень під час мобілізації.
А наприкінці травня 2024-го, після прориву росіян на Харківщині, у Раді з’явилася ТСК щодо витрат бюджету на фортифікації та дрони. Вона ще як слід не запрацювала, утім опинилась у центрі скандалу: з’ясувалося, що до її складу увійшли відразу двоє обранців від нині забороненої проросійської партії ОПЗЖ — Віталій Борт (нині у групі ПЗЖМ) й Анатолій Бурміч (нині у групі «Відновлення України»). Після розголосу Борта виключили із ТСК, а от Бурміч досі в робочій групі.
Кожна фракція чи група має право делегувати своїх представників до ТСК. Але її голова, заступник і секретар не можуть бути членами однієї фракції.
Крім того, нардеп може бути членом щонайбільше двох ТСК одночасно (до слова, ще рік тому нардеп міг входити тільки до однієї комісії). Також депутат не стане членом ТСК, якщо це створює конфлікт інтересів.
Оскільки комісії формують за принципом пропорційного представлення фракцій і груп, найчастіше у ТСК Верховної Ради IX скликання входять представники «Слуги народу».
Ініціаторами створення й головами ТСК теж найчастіше стають «слуги», але активно створювали ТСК і представники «Голосу» та «Батьківщини».
Загалом 287 депутатів IX скликання брали участь у роботі тих чи інших тимчасових комісій. Найактивнішою серед них була Лариса Білозір (група “Довіра”), яка була членкинею семи різних ТСК.
Мета слідчої комісії полягає в тому, щоб встановити обставини певної резонансної події. Тому депутати в рамках ТСК мають досить широкі повноваження: вони можуть отримувати доступ до різних документів, залучати до розслідування правоохоронців та запрошувати посадовців і службових осіб для надання свідчень чи пояснень.
Утім, на практиці траплялось так, що фігуранти розслідувань ігнорували засідання ТСК. Так, у березні 2024 року голова КМВА Сергій Попко та мер Києва Віталій Кличко попри запрошення не з’явилися на перше засідання ТСК по Києву. А представники ТЦК та Міноборони проігнорували нещодавнє засідання комісії щодо порушень при мобілізації.
Члени ТСК регулярно збираються на засідання — не менше двох разів на місяць. Через пів року роботи ТСК має відзвітувати перед парламентом. Загалом же робота тимчасової комісії може тривати до року, а наприкінці ТСК подає звіт на голосування Верховної Ради.
За весь час роботи Верховної Ради IX скликання нардепи підтримали звіти 11 тимчасових комісій, зокрема звіт ТСК з розслідування нападів на Катерину Гандзюк та інших активістів, звіти ТСК щодо вибухів на складах боєприпасів та ТСК щодо “Укрзалізниці”.
Свого часу великий резонанс викликав проміжний звіт слідчої комісії щодо “справі вагнерівців” під головуванням Мар’яни Безуглої (СН), хоча врешті він не дійшов до голосування у Раді.
У законі наголошується, що ТСК не можуть заміняти правоохоронні органи чи суди. Але у нинішньому скликанні Ради склалася безпрецедентна ситуація, коли деякі нардепи почали зловживати повноваженнями ТСК і навіть перебирати на себе функції слідчих.
Днями колишній “слуга” Микола Тищенко опинився у центрі скандалу через відео, на якому двоє людей у камуфляжі із супроводу нардепа просто посеред вулиці затримують колишнього військового підрозділу Kraken. Один з учасників інциденту виявився співробітником поліції Києва.
Тищенко пояснив, що як нардеп “разом з правоохоронцями прибув на місце вчинення злочину у Дніпрі”. За його словами, “під час проведення обшуків шахрайських ботоферм на представників поліції було здійснено напад”.
Декілька місяців тому подібний інцидент стався у Києві за участі обранців від “Слуги народу” Олександра Куницького й Артема Дмитрука. Нардепи влаштували бійку на території одного зі столичних бізнес-центрів, куди вони прийшли нібито для перевірки роботи шахрайського кол-центру. Куницький та Дмитрук на той момент входили до ТСК щодо боротьби з кол-центрами.
А от Тищенко ніколи не був членом цієї комісії. Натомість ще з жовтня 2022 року він очолював так звану ТСК “Нацресурс”. Офіційно вона мала розслідувати можливі факти неефективної діяльності державних агентств лісових та водних ресурсів та Держекоінспекції.
Певний час Тищенко звітував, як проводить виїзні засідання ТСК, перевіряє лісгоспи та розслідує незаконну вирубку лісів. А згодом навіть виготовив спеціальну уніформу для своєї ТСК, подібну до тієї, що носять силовики.
Однак на початку травня 2023 року Верховна Рада не затвердила проміжний звіт лісової комісії, тож вона припинила свою діяльність. Водночас Тищенко став активно цікавитись кол-центрами. У липні він повідомив, що разом із Нацполіцією та членом ТСК щодо кол-центрів Олександром Суховим (СН) викрив ботоферму в одному з київських офісів. Тищенко стверджував, що цю інформацію він отримав зі звернень громадян у ТСК “Нацресурс”.
Відтоді Тищенко регулярно писав про викриття кол-центрів і ботоферм у різних містах України в рамках роботи вже давно не чинної ТСК “Нацресурс”.
“Вітаю з клоаки шахрайських ботоферм — міста Дніпро. На місці працює слідчо-оперативна група та ТСК “Нацресурс”, — написав нардеп під одним зі своїх відео, опублікованим у травні 2024 року.
Щобільше, прикриваючись ТСК, Тищенко повідомляв також про перевірки об’єктів інфраструктури.
Тут варто зазначити, що, пред’явивши посвідчення нардепа, а також за дорученням комісії члени ТСК дійсно можуть безперешкодно заходити до будь-яких установ незалежно від їх підпорядкування, форми власності та режиму секретності. Але Тищенко робив це, не будучи офіційно членом жодної ТСК.
Крім того, ТСК щодо кол-центрів у грудні минулого року також припинила свою діяльність. Але нардепи продовжують проводити якісь перевірки нібито в межах цієї робочої групи.
Після останньої бійки у Дніпрі Тищенко отримав підозру за протиправне позбавлення волі, після чого суд відправив його під домашній арешт.
Утім постає питання, чи відреагують на ці дії керівництво Верховної Ради й нардепи, які голосують за утворення таких ТСК. Щоб нарешті тимчасові комісії не перетворилися з інструмента парламентського контролю на інструмент для зловживань з боку окремих нардепів.