Нові вимоги до українців та проблема "ухилянтів": польський урядовець про міграційну політику Варшави
Наступного місяця у Польщі змінюються правила, що регламентують норми перебування українських шукачів притулку.
До яких змін треба бути готовими українцям, що живуть у цій країні, ми запитали заступника державного секретаря Міністерства внутрішніх справ Польщі Мацея Дущика. Саме він у польському уряді опікується питаннями міграції – до призначення в уряд професор Дущик був дослідником у Центрі досліджень міграції Варшавського університету.
Разом із тим ми не змогли оминути питання позиції Варшави щодо повернення "ухилянтів" і, звичайно, щодо ситуації на україно-польському кордоні та можливості його нової блокади.
Зауважимо, що українки та українці, які поїхали до ЄС через війну, офіційно не є "біженцями", бо механізм тимчасового захисту, що його надає ЄС, є іншим юридичним статусом. Однак цей термін став загальновживаним у Європі й стосовно українців.
Реклама:
Що зміниться для українців у Польщі
Ключовим елементом закону, що набере чинності 1 липня, є продовження терміну легального перебування українських біженців на території Польщі до 30 вересня 2025 року.
Разом із тим, найімовірніше, з 1 січня 2025 року з’явиться можливість зміни статусу з тимчасового захисту на тимчасове перебування.
Як ми знаємо, дію директиви Євросоюзу продовжують щороку, натомість статус тимчасового перебування діятиме протягом трьох років, що дасть цим особам можливість прийняти остаточне рішення – чи вони хочуть повертатися додому, чи залишатися у Польщі. Ще одна дуже важлива зміна –
Уточню: без огляду на те, чи вони онлайн отримують навчання в Україні, чи ні.
Ми знаємо, що багато дітей протягом років отримували освіту онлайн в Україні, проте ми також знаємо, що в багатьох випадках рівень такої освіти є незадовільним, що змусило нас прийняти це рішення.
Ми розуміємо, що таким кроком ми підставляємося під звинувачення, що ми нібито сприяємо тому, щоб ці діти не повернулися в Україну. Проте ми діяли з огляду на те, що від початку повномасштабного вторгнення пройшло вже два з половиною роки, і дуже багато дітей не ходили в польські школи. І якщо їхні батьки захочуть залишитися у Польщі, у дітей будуть великі проблеми – вони не зможуть надолужити втрачений час.
Зрештою, Польща залишалася останньою країною в ЄС, яка дозволяла батькам обирати між українською та польською школою. І це призводило до того, що деякі діти просто не ходили ні в яку школу.
Тому це рішення було для нас непростим і вимушеним. А головне – воно отримало підтримку з боку українського міністерства освіти.
Повертатися чи залишатися?
Доволі складно прогнозувати, яка частина українців, що отримали притулок у Польщі, збирається залишитися, а яка – планує повернутися.
Річ у тім, що всі такі прогнози базуються на опитуванні самих українців, які дуже часто вказують, що планують найближчим часом повертатися додому, проте це залишається на рівні декларацій.
Часто причиною цього є якась зміна обставин, яка впливає на життєві плани. Наприклад, якщо в Україні зруйновано їхній будинок і їм нема куди повертатися, або померла близька людина, вони корегують свої плани та залишаються у Польщі. Або переїжджають до іншої країни, наприклад до Німеччини.
Також на остаточний вибір можуть впливати й інші чинники. Наприклад, якщо в цій родині дитина має можливість за державне фінансування здобути омріяну професію в польському університеті – то родина частіше за все приймає рішення залишитися у Польщі принаймні до кінця цього навчання.
Останнє дослідження показує, що
До речі, за останні три місяці ми зафіксували невелике зменшення кількості українських біженців у Польщі – зокрема, на 25 тисяч осіб зменшилася кількість осіб, що мають документ PESEL UKR. Зараз таких осіб на території Польщі перебуває офіційно 950 тисяч.
А в цілому кількість українців на території Польщі – близько 1,8-2 млн осіб, більшість з яких в’їхала ще до повномасштабного вторгнення.
До речі, на початку 2022 року фіксувалося і масове повернення українців додому. За перші місяці повномасштабного вторгнення близько 80 тисяч українських чоловіків, що жили у Польщі, повернулися в Україну.
Чи є зростання попиту на польське громадянство?
Щоб отримати польське громадянство, потрібно, щоб людина прожила в Польщі щонайменше п'ять років.
Тож ми наразі не очікуємо значного збільшення заяв на отримання польського громадянства – принаймні у найближчі пару років.
Тому ми обережні у своїх прогнозах і не очікуємо різкого збільшення заяв.
Натомість, якщо будуть якісь різкі дії з українського боку – я маю на увазі щось подібне до недавньої історії з відмовою обслуговування у консульствах України для чоловіків мобілізаційного віку, – то в такому випадку логічно було би припустити збільшення інтересу до отримання польського громадянства.
Депортація "ухилянтів"
У цьому питанні ми керуємося виключно законодавством Європейського Союзу. А тому ми не можемо на прохання українського уряду створювати ситуацію, коли в різних країнах ЄС будуть принципово різні підходи до українських біженців.
Якби ми, наприклад, погодилися передавати українському уряду інформацію про чоловіків мобілізаційного віку, які перебувають на території Польщі, то це призвело б до того, що ці люди просто переїхали б в інші країни ЄС, де умови для них будуть кращі. Наприклад, до Німеччини чи Іспанії.
І це буде явно не в інтересах ЄС, де воліли б уникнути повторних міграційних процесів.
Тому ми виходимо із принципу, що це питання має бути вирішено на рівні не окремих країн, а саме на загальноєвропейському. А відповідно – бути обов’язковим для всіх країн ЄС.
Серед іншого з 1 липня набирає силу норма, за якою статус біженців можуть отримати лише ті люди, які легально перетнули кордон ЄС.
Від 1 липня, згідно з новими правилами Польщі, статус PESEL UKR можна буде отримати тільки після пред'явлення дійсного проїзного документа. Тоді як досі було достатньо інших документів, а почасти інформацію заносили в базу даних зі слів самих заявників.
Проте варто уточнити, що ця норма не стосується тих, хто вже прибув до Польщі раніше й отримав PESEL.
Зрештою, мушу визнати: зважаючи на те, що наш кордон добре захищений, у нас і зараз небагато випадків його нелегального перетину з боку України. Я спеціально консультувався з цього питання з прикордонною службою – такі випадки можна порахувати на пальцях.
Інша справа – як реагуватиме Польща у разі заяв на реадмісію. В тому числі тих осіб, яких звинувачують в ухилянні від військової служби.
Перш за все, ця реадмісія зараз працює. Українців, які вчиняють злочини на території Польщі, і зараз депортують в Україну. В цьому випадку той факт, що в Україні триває війна, не є перешкодою.
Звичайно, Україна може відмовитися приймати їх, але досі таких проблем у нас не було.
Наприклад, серед людей, які перевозять нелегальних мігрантів від кордону Білорусі, часто зустрічаються українці. І після призначення покарання їх часто передають українській стороні.
Що стосується питання ухиляння від мобілізації, то тут є проблема, оскільки в Україні діє воєнний стан, а в Польщі – ні. А відповідно, кримінальна справа, відкрита за статтею про ухилення від мобілізації, не є підставою для передачі цієї людини в Україну.
Тут діє принцип, що для передачі в іншу країну необхідно, щоб характер злочину, в якому звинувачують цю людину, однаково трактувався як в Україні, так і в Польщі.
Проте це неможливо, принаймні – поки в Польщі немає воєнного стану.
Блокада кордону
Наразі цієї проблеми вже немає. Коли я перетинав кордон у Корчовій, я бачив, що цього блокування немає і рух машин відбувається без перешкод.
Звичайно, існують погрози відновити блокування, і трапитися може будь-що.
Тут почну з кінця. Якщо, не дай Боже, це станеться, ми гарантуємо, що рух військових та гуманітарних вантажів здійснюватиметься без перешкод.
Уряд робить усе можливе, щоб ситуація з блокуванням кордону більше не повторилася. Так, є погрози знову заблокувати кордон, на щастя – поки вони не мають продовження.
Також ми бачимо, що ті аргументи, на підставі яких польські аграрії приймали рішення про блокаду, часто посилювалися російською пропагандою.
Це важливо.
З цього питання ми дуже тісно співпрацюємо з Україною. Крім того, ми чудово розуміємо, що багато польських товарів експортуються в Україну, а тому блокада кордону є шкідливою і для польської економіки.
А тому наразі ми не бачимо підстав очікувати повторення ситуації на кордоні, як це було кілька місяців тому.
Автор: Юрій Панченко,
редактор "Європейської правди"
Розмова відбулася під час Українсько-польського форуму, організованого Міжнародним фондом "Відродження" (Україна) та Фондом Стефана Баторія (Польща)