Чому офіційні переговори про вступ України до ЄС повинні починатися з питань енергетики та клімату
Чи готується ЄС до чергового великого розширення до 2030 року, як це було у 2004 році, коли до Євросоюзу приєдналися країни Центральної Європи, Мальта і Кіпр?
Але є й інше питання: чи готовий ЄС запропонувати своїм новим членам, в першу чергу – Україні, участь у всіх чотирьох так званих свободах єдиного ринку: вільному руху товарів, капіталу, послуг та праці?
Україна є найбільшою з країн-кандидатів після Туреччини, як за кількістю населення (40 мільйонів), так і за розміром країни та її економіки.
Вступ до ЄС став ще важливішим для Києва після повномасштабного російського вторгнення у лютому 2022 року. Вигнати агресора з країни, не приєднуючись до демократичного блоку ЄС, означало б залишатися вразливими перед постійною загрозою. Адже інтеграція в ЄС означає перемогу в мирі та забезпечення спільної безпеки Європи від сучасної ворожої Росії.
Проте політики і в Україні, і в ЄС чудово розуміють: незважаючи на війну, Україні потрібні швидкі та глибокі реформи на шляху до членства в Євросоюзі.
Україна працює над адаптацією законодавства ЄС в рамках Угоди про асоціацію з 2014 року, а у грудні минулого року Єврорадою було прийнято історичне рішення щодо відкриття переговорів про вступ до ЄС.
Рішення про початок офіційних переговорів про вступ має бути прийняте на основі так званих переговорних рамок, розроблених Європейською комісією, що призведе до проведення першої міжурядової конференції Україна – ЄС про початок переговорів.
Законодавство Євросоюзу поділене на шість тематичних блоків, що охоплюють 35 переговорних розділів, наприклад сільське господарство та розвиток сільських територій або довкілля та зміна клімату. Наша Дорожня карта з енергетики та клімату "Green Deal Ukraїna: Україна на шляху до ЄС", опублікована у грудні 2023 року, детально пояснює кроки та процес.
Але з чого варто почати? Автори наполегливо рекомендують розпочати офіційні переговори з блоку "Зелений порядок денний", а у ньому з розділів "Енергетика" та "Довкілля".
Але чому саме з них? Чому б не почати переговори з інших розділів, наприклад сільського господарства, статистики чи рибальства? На це є п'ять очевидних причин.
По-перше, Зелений курс ЄС та енергетика є наскрізними питаннями у промисловості, сільському господарстві, транспорті тощо.
Зелений курс-2019 задає тон кліматично нейтральній Європі, і очікується, що будь-який новий член, будь-який близький партнер ЄС буде відповідати цьому.
По-друге, Україна вже добре просунулася у сфері енергетики: звіт Єврокомісії щодо України в межах пакета розширення ЄС (листопад 2023 року) підтверджує, що Україна має "хороший рівень" підготовки в енергетичній сфері.
Ба більше, у "Плані України", який детально описує, як держава має намір використовувати 50 мільярдів євро з Фонду ЄС, приділяється особлива увага реформам у цьому секторі.
Незважаючи на війну, попри постійні атаки, Україна відновила свою енергетичну систему і навіть приєднатися до ENTSO-E, Європейської мережі операторів передачі електроенергії.
І це ще не все. Попри війну, 16 січня вперше відбулися аукціони з розподілу доступу до пропускної спроможності міждержавних інтерконекторів між Україною та Польщею за європейськими правилами.
А польсько-українську лінію Жешув-Хмельницький варто згадати як приклад високої символічної цінності інфраструктури під час війни.
Також важливо відзначити Енергетичне співтовариство, що базується у Відні, за його багаторічну успішну і постійну підтримку України у приведенні її законодавства у відповідність до енергетичного законодавства ЄС: це допомогло країні виграти час, щоб досягти того рівня, на якому вона перебуває сьогодні.
По-третє,
Для цього потрібні прозорі та надійні правила: саме цьому можуть значною мірою сприяти успішно укладені розділи 15 (Енергетика) та 27 (Довкілля та зміна клімату).
По-четверте, пріоритизація енергетики та клімату є мостом між нагальними короткостроковими потребами (енергетична безпека, а також відновлення та відбудова) та невідворотністю переговорів про членство в ЄС.
Подальше просування у вже добре пропрацьованому питанні означає також відкриття можливості зближення з ЄС у питаннях енергетики
І нарешті, по-п'яте, тісніша інтеграція у сфері енергетики та клімату є взаємовигідною. Вона полегшить торгівлю енергією, а це має призвести до зниження її вартості.
Проте не слід забувати про такі виклики, як система торгівлі викидами, належний ринок електроенергії, неефективні державні компанії, досягнення цілей з частки відновлюваних джерел енергії та енергоефективності: вони існують, і такі проєкти, як "Green Deal Ukraїna", якраз і покликані допомогти знайти їм вирішення
Зосередження уваги на енергетиці та кліматі означає не що інше, як розбудову спільної Європи на основі прагматичного підходу: так само як Україна змогла приєднатися до ENTSO-E як повноправний член у 2023 році, вона може стати частиною енергетичного ринку та кліматичної структури, коли буде готова до цього.
Крім того, Україна може прийняти кліматичне законодавство та приєднатися до регіонального ринку електроенергії.
І на завершення. Україна є першим кандидатом на вступ до ЄС, в якій переговори йдуть паралельно з військовою обороною.
Стабільна, квітуча Україна на східному кордоні Європи - в інтересах як громадян ЄС, так і України. Успішна, глибока і швидка інтеграція в демократичний і ліберальний ЄС, починаючи з енергетики та клімату, - це можливість, яку не можна втратити.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями та відображають винятково точку зору авторів
Сюзанна Ніс керівник проекту "Green Deal Ukraїna" в Центрі ім. Гельмгольца в Берліні