Лобізм, преференції, вбивства: як Україні приборкати агресивну тютюнову індустрію
За 2023 рік чотири найбільші тютюнові компанії перерахували близько 65 млрд доларів в бюджет країни-терористки – Російської Федерації. Вони є одними з найбільших спонсорів виробництва ракет і "шахедів", що летять на мирні українські міста.
На кінець 2023 року в Україні досі працюють чотири десятки компаній, визнаних Національним агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) міжнародними спонсорами війни.
Два виробники тютюнової продукції Philip Morris International та Japan Tobacco International потрапили в список міжнародних спонсорів війни наприкінці серпня.
Вони не залишили свій бізнес в РФ після повномасштабного вторгнення та продовжують сплачувати в бюджет країни-терористки все більше і більше податків, які вже сягають мільярдів доларів на рік.
Ці гроші йдуть зокрема на російський ВПК – на виробництво ракет і безпілотників, якими терористи обстрілюють мирні міста України.
Чи має практичні наслідки перебування компаній у списку міжнародних спонсорів війни?
Та що робити з тютюновими виробниками, продукція яких вбиває десятки тисяч українців щороку? Пояснює ЕП спільно з Центром демократії та верховенства права.
Тютюнові компанії – міжнародні спонсори війни: які практичні наслідки
24 серпня стало відомо, що тютюнові компанії Philip Morris International та Japan Tobacco International потрапили до списку міжнародних спонсорів війни від Національного агентства з питань запобігання корупції.
Після початку повномасштабного вторгнення тютюнові виробники зберегли свій бізнес на території РФ та сплачують там шалені податки.
Як показали останні чотири місяці, присутність компаній у переліку міжнародних спонсорів війни не надто впливає на їхню діяльність в Україні.
Щодо практичних наслідків перебування компаній у переліку міжнародних спонсорів війни ЕП звернулась до НАЗК.
У відомстві пояснили, що такими наслідками є те, що даними порталу користуються світові лідери у світі комплаєнсу – Refinitiv WorldCheck та Doe Jones, дані яких використовують провідні банки, консалтингові, юридичні та аудиторські компанії всього світу.
Перебування компанії в переліку міжнародних спонсорів війни несе й репутаційні втрати: інформація потрапляє в світові медіа, що може суттєво вплинути на імідж компаній.
У НАЗК зазначили, що різні держави світу проявляють ініціативу і самі реагують на внесення до переліку міжнародних спонсорів війни окремих компаній.
Наприклад, у парламенті Фінляндії припинили подавати Pepsi, фінський залізничний перевізник VR припинив реалізацію продукції Nestle.
Авіакомпанії SAS і Norwegian Air, а також низка інших бізнесів припинили продаж продукції Mondelez.
В агентстві також додали, що перелік міжнародних спонсорів війни – це інструмент прямої демократії, який не несе жодних зобов’язань.
Співпрацювати зі спонсорами війни, чи ні – вибір кожного. У відомстві відмітили, що український бізнес та наші співгромадяни також долучаються до бойкоту компаній, що сплачують податки до бюджету країни-агресора: наприклад, Work.ua припинив надавати будь-які послуги компаніям та брендам, що не вийшли з російського ринку.
Чому українське законодавство лояльне до тютюнової індустрії
Водночас з 11 липня 2023 року в Україні почали діяти чергові обмеження щодо виробництва, продажу та реклами тютюнової продукції.
Однак, попри ці заборони, компанії-виробники все одно знаходять способи просувати власні продукти, використовуючи лазівки в законодавстві або ж навіть прямо порушуючи його.
Як приклад агресивного маркетингу Гліб Колесов наводить залучення топ-виробниками тютюнової продукції зірок та інфлюенсерів для просування своєї продукції. За його словами, таким прикладом в Україні є телеведуча Леся Нікітюк, яка на багатьох заходах і в соцмережах з’являється з продукцією GLO.
Інший інструмент, що активно застосовують виробники тютюнової продукції, – прихована реклама. Наприклад, вони розміщують QR-коди з посиланнями на власні сторінки або нібито соціальні меседжі в стилістиці та кольорах власної продукції.
Гліб Колесов наводить приклад з минулого року, коли у Києві, зокрема на led-панелях "Гуліверу", висіли величезні банери мотивуючого та надихаючого змісту.
Як потім з’ясувалось, це була прихована реклама IQOS – в стилістиці та в кольорах продукту.
Як працює тютюновий лобізм та що вони лобіюють
Ухвалити більш жорстке законодавство стосовно виробників тютюнової продукції – завдання з зірочкою для Верховної Ради.
Компанії витрачають величезні ресурси на власних лобістів як довкола влади, так і всередині неї.
Він додає, що іншими проявами "тютюнового лобізму" є заяви від різних неурядових організацій, які зазвичай відстоюють інтереси тютюнової індустрії.
Законопроєкти чи урядові ініціативи щодо підвищення акцизів на тютюнову продукцію щоразу супроводжуються критичними заявами від різних "громадських" організацій, мовляв, нововведення шкодять інвестиційному клімату, вони не на часі, не потрібні, призведуть до збільшення контрабанди тощо.
При цьому українська влада подекуди "стріляє собі в ногу" – надає тютюновій індустрії нелогічні, але дуже приємні преференції.
Одним з таких прикладів є меморандум між Кабінетом міністрів та чотирма найбільшими виробниками тютюнової продукції, підписаний в 2019 році.
Лобіювання в Україні існує у прихованому вигляді та наразі не врегульовано на законодавчому рівні, пояснили в Національному агентстві з питань запобігання корупції у відповідь на запит ЕП.
Як змінити законодавство, щоб тютюновим виробникам було непереливки
Регулювання втручання тютюнової індустрії в державну політику України сьогодні стає актуальним як ніколи. Рішення є.
Одним із кроків має бути імплементація в українське законодавство Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала ще в 2006 році, на чому процес і зупинився.
Стаття 5.3 Регламенту передбачає повну заборону втручання тютюнової індустрії в державну політику щодо охорони здоров’я.
Також, відповідно до дорожньої карти імплементації РКБТ ВООЗ, забороняється втручання тютюнової індустрії в державну політику щодо оподаткування, щоб тютюнова індустрія не могла впливати на регулювання податків та підвищення акцизів.
За його словами, імплементація статті 5.3 РКБТ ВООЗ і законодавча заборона втручання тютюнових компаній в державну політику країни допоможе змінити логіку відносин держави та тютюнових виробників, яка не передбачатиме жодних преференцій та конкурентних переваг для останніх..
Загалом Україна, будуючи свою політику щодо тютюнової індустрії, повинна орієнтуватись на досвід провідних країн світу, каже Гліб Колесов.