
Свіжі новинки від Toyota: чого чекати в автосалонах
Toyota знову обирає власний шлях до екологічного майбутнього, представивши оновлену концепцію розвитку.
І поки європейські виробники будуть намагатися уникнути штрафів від агресивної програми ЄС по переходу до екологічного транспорту, японці збиратимуть рекорди продажів.
Ми ніколи не чули гучних заяв від Toyota про швидкий стрибок до нових «чистих» технологій. Японці завжди ретельно аналізують готовність ринку та споживачів і дуже обережно приймають рішення. Головним меседжем цьогорічного, вже п'ятого форуму мобільності Kenshiki Forum 2023 можна вважати фразу: «Зберігаємо спокій, діємо помірковано». Ніяких різких кроків не варто очікувати від досвідчених майстрів з дуже прагматичним підходом.
Масштабні плани розвитку та акценти
Головним чином у компанії продовжують робити ставку на розширення лінійки гібридних моделей, а також на розвиток технологій, заснованих на водневих паливних елементах. Здавалось б, нічого нового, але за цими загальними фразами стоїть ціла купа концептуальних новинок, приємних презентацій та цікавих анонсів.
«У Toyota добре розуміють потреби в усьому світі. Ми віримо, що робимо великий внесок у майбутнє мобільності і продовжуємо працювати, фокусуючись на електрифікації, інтелекті та різноманітності. Toyota має декілька ключових кроків. До 2030 року всі наші склади та підприємства будуть вуглецево нейтральними. Наступним кроком стане наявність 100% лінійки «чистих» транспортних засобів. А до 2040 року ми досягнемо повної вуглецевої нейтральності і в логістиці», – стверджує президент та CEO Toyota Motor Europe Йошіхіро Наката.
Так, дійсно, в компанії вже анонсують, що у Брюсселі найближчим часом будуть використовуватися водневі вантажівки на декількох логістичних напрямках поставок: до Франції, Німеччини та Нідерландів. На думку представників компанії, це підштовхне розвиток інфраструктури для водневого транспорту.

Адже Toyota вже кілька років інтегрує свою технологію паливних елементів у важкий транспорт у співпраці з іншими компаніями, про що свідчить поява водневих вантажівок у Європі від французького виробника Hyliko та нідерландської VDL Groep. Саме їх Toyota буде використовувати для декарбонізації власних логістичних операцій.
Паралельно японці розширюють співпрацю з Corvus у Норвегії для розповсюдження морського транспорту на водневих паливних елементах. Крім того, французька компанія екологічно чистої мобільності GCK використовуватиме модулі паливних елементів Toyota для перетворення дизельних автобусів на водневі автомобілі з нульовим рівнем викидів.

До того ж компанія збирається побудувати в Європі завод Hydrogen Factory Europe по виробництву водневих паливних елементів. Вже заплановано виділення інвестицій від European Commission’s Green Deal у розмірі 45 мільярдів євро до 2027 року, а Фонд транспортної інфраструктури ЄС виділив 284 мільйони євро (третину свого бюджету) на розвиток інфраструктури та встановлення водневих заправних станцій.
Найрадикальніші заходи щодо вуглецевої нейтральності ухвалено у Великій Британії. Через шість років там набуде чинності заборона на продаж і реєстрацію нових авто з ДВЗ. На той час мають бути розроблені як пасажирські, так і легкі комерційні автомобілі на екологічно чистих видах палива. І як основний варіант влада розглядає FCEV – електромобілі на водневих паливних елементах. У рамках перехідної програми уряд виділив грант на створення консорціуму найбільших інжинірингових компаній країни. Туди увійшла ціла низка КБ рівня Ricardo і Thatcham Research, а загальне керівництво здійснює британське відділення Toyota.
Toyota Hilux FCEV

Первістком цієї програми став Hilux FCEV Prototype – перший пікап, що працює на водневому паливі. Суто технічно це адаптація під потреби легкої комерційної техніки силової установки від седана Mirai. Нагадаємо, що йдеться про 180-сильний електромотор на задній осі, 175-сильний електрохімічний генератор, що перетворює водень на електроенергію, і три балони, які вміщують сумарно 5,6 кг водню. Зрозуміло, що запас ходу у більш важкого і габаритного Hilux виявився меншим: 587 км на одній дозаправці проти 650 км у Mirai. Але розробникам важливо інше: зрозуміти, чи буде виправданим подібний обмін, або ж необхідно будувати пікап з нуля.

Мобільність для кожного
Присутність все ще не електрифікованих моделей Toyota у презентаціях підтверджує багатофункціональний підхід компанії, адже ще не всі країни готові до радикальних змін. Тож більшість улюблених моделей все ще залишиться на ринку зі звичними нам вуглецевими двигунами, що декого точно потішить. І все це в рамках мети компанії – «забезпечити мобільність для всіх», незалежно від соціального стану, фінансового чи фізичного.
«У майбутньому ми плануємо ретельно розвивати наше портфоліо моделей, щоб і надалі надавати всім клієнтам можливість обрати свою екологічну версію автомобіля», – запевняє CEO Toyota Motor Europe Метт Харрісон.

Тим не менш у Toyota Motor Europe говорять про значний приріст у сегменті електрифікованих автомобілів. Якщо в 2022 році частка продажів у Європі, які припадали на них, становила 66%, то за цей рік вона збільшилась до 71%. За прогнозами, в 2024 році продажі гібридних моделей зростуть до 75% завдяки появі нових Toyota Yaris і Yaris Cross, а також Toyota C-HR у версіях Hybrid and Plug-In Hybrid. У наступному році варто очікувати нове поповнення гібридних модифікацій, які стануть попереднім етапом переходу до електрифікації.
А тепер ми ретельніше розглянемо, що саме пропонує бренд найближчим часом для ринку Європи і які саме моделі анонсують вже зараз.
Toyota Land Cruiser Prado

Значну ставку в компанії роблять на продажі легендарної моделі Toyota Land Cruiser (Prado) в новітній генерації J250, яку представили прямо на форумі. Нове покоління LC Prado базується та тій самій платформі GA-F, що й LC 300, та має аналогічну колісну базу 2850 мм замість 2790 мм у J150. З архітектурного погляду тут залишиться все як і раніше: рама, пружинна підвіска з нерозрізним мостом позаду і незалежна двоважільна попереду.

Покоління J250 отримує перший в історії моделі електропідсилювач керма, що забезпечує кращу маневреність і значно зменшує віддачу під час руху нерівною поверхнею, тож з механічною коробкою можна попрощатись.

Для нашого регіону буде передбачений турбодизель 1GD-FTV (2800 куб. см, 204 к.с., 500 Нм). Через два роки у Prado з'явиться гібридна версія Hybrid 48V на базі того ж 2,8-літрового дизельного агрегату.

Спочатку будуть доступні для замовлення «збагачені» версії Prestige та Executive плюс «привітальна» серія First Edition з ексклюзивними фішками в комплектації, яку буде випущено лімітованим тиражем.
Toyota Hilux

Hilux – квінтесенція тойотівської практичності. У ньому немає нічого зайвого – тільки необхідне: грамотна конструкція, місткість, вантажопідйомність, комфорт, помірна насиченість технологій. Про це свідчить 21 мільйон проданих одиниць. Сьогодні пікап виробляється в шести країнах, а продається буквально в усіх куточках світу (більш ніж у 180 країнах).

І у восьмому поколінні Toyota Hilux не оминула хвиля гібридизації, нехай і м'якої. Стару добру турбодизельну «четвірку» 1GD-FTV (2800 куб. см, 204 к.с.) адаптували для роботи в парі з 48-вольтовим (16 к.с. і 65 Нм) стартер-генератором, який модифікований під куди більш суворі умови експлуатації, характерні для «хайлаксів». Тим цікавіше, що літієву батарею вдалося вмістити під задніми сидіннями, тобто не довелося перекроювати сходову раму або зменшувати корисний об'єм кузова. Крім своєї основної роботи вона через перетворювач постійного струму живитиме 12-вольтову електросхему автомобіля.

Гібридна система додасть додаткову поліпшену реакцію дросельної заслінки і більш лінійне прискорення, екологічний старт-стоп, а також залежно від режимів руху Hilux Hybrid 48V економитиме 5-10% дизпалива. Окремо підкреслюється водонепроникність: двомоторний Hilux може форсувати броди завглибшки до 70 см. Але найважливіше, що гібридизація жодним чином не позначилися на тягових характеристиках і вантажопідйомності, які залишаються винятковими: 3,5 тонни і 1 тонна відповідно.
Електрифікація та зміна стилістики
Електричну лінійку в Toyota анонсували ще раніше, а наразі тільки трохи скоректували, оголосивши появу до 2026 року шести моделей на батарейках BEV під суббрендом bZ. «Незважаючи на те що ми досі пропонуємо багатовуглецеві автомобілі, компанія продовжує збільшувати частку авто з нульовим рівнем викидів. І ми надамо можливість клієнтам до 2026 року обрати з п’ятнадцяти різних моделей ZEVS (Zero Vehicle Emission) під брендом Toyota, що буде включати й шість моделей повністю електричних», – додав Наката-сан.

Початок вже покладено у цьому році разом з випуском bZ4X, який пропонує підвищений кліренс кросоверів та компактність, зручну в місті. У його основі глобальна архітектура eTNGA, як і в інших майбутніх електромобілях компанії. Він має електродвигун на 204 к.с. та батарею 71,4 кВт*год, що забезпечує пробіг у 450 км (WLTP) на повному приводі. Спадкоємці ж заповнять інші сектори модельної лінійки.
Toyota FT-3e

FT-3e демонструє, яким буде давно очікуваний від Toyota міський EV-кросовер. Судячи з концепту – вельми непересічним і водночас максимально корисним для суспільства. При цілком звичних для паркетників габаритах (4860х1955х1595 мм) у нього завдяки надмалим звисам аж триметрова колісна база.
За словами Саймона Гамфріса, CEO європейського відділення Toyota, «кросовер зможе розфарбувати яскравими кольорами будні клієнтів завдяки новим враженням від водіння і персоналізованим послугам, заснованим на інноваційних технологіях».

У зовнішності сітікроса поєднується передовий стиль і тойотівська естетика електрокарів (в основі FT-3e – універсальна BEV-архітектура нового покоління). При цьому стилісти постаралися зробити лінії і поверхні кузова максимально простими і чистими – не в останню чергу, щоб вигідно підкреслити сканери відбитків пальців і зовнішні (!) цифрові дисплеї а-ля «рухомий рядок». Коли водій наближається до автомобіля, вони, залежно від обраних налаштувань, можуть відображати інформацію про стан заряду акумулятора, температуру в салоні, якість навколишнього повітря тощо. На моїй пам'яті це перший раз, коли дисплеї використовуються як ключовий елемент дизайну.

Проте все найцікавіше – всередині FT-3e. І це навіть не про інтер'єр, хоча і він нетривіальний – чого вартий розсип екранів та односпицеве кермо а-ля Aston Martin Lagonda і Citroen DS. Тут йдеться про акумуляторні технології наступного покоління. За словами пана Гамфріса, вони розроблені для досягнення ідеального балансу між продуктивністю, доступністю та природними ресурсами. Їхня головна інновація – можливість електрокара слугувати таким самим засобом передачі енергії, як звичайний акумулятор. Це сприяє ще швидшому досягненню вуглецевої нейтральності.
Toyota Urban SUV

Зазвичай доля концептів з футуристичною зовнішністю незавидна. Через пів року або рік показів на всіляких івентах їх відправляють в утиль – надто вже вони відірвані від реальності. У випадку з Urban SUV все з точністю до навпаки. Вже через шість місяців він з'явиться в європейських автосалонах. Мета – закріпити успіх, досягнутий Toyota Yaris Cross. Цей крос-компакт несподівано став найпопулярнішим паркетником класу B-SUV у Старому світі. Японці впевнені, що цей сегмент стане одним із найбільших у Європі для BEV-електромобілів.

Хоча, якщо чесно, при своїх габаритах (4300х1820х1620 мм) Urban SUV у рамки субкомпактного класу не вписується. Що вже казати про дуже сміливу для електромобіля зовнішність: незвично високий силует, невеликі звиси, значна кількість граней і гострих сполучень.

На вибір будуть запропоновані передньо- і повноприводна версії та тягові батареї з далекобійністю 500 і 800 км. Тож покупці самі розставлятимуть пріоритети, що їм важливіше: доступність чи запас ходу. Достеменно відомо те, що Urban стане найкомпактнішим і найдоступнішим у запланованій лінійці з шести тойотівських «електричок», на сходинку нижче за іншу повністю електричну модель – bZ4X. На жаль, поки що це вся інформація – навіть справжнє ім'я «електрички» японці змогли утримати в таємниці.
Toyota Sport Crossover

Прем'єрний цикл Sport Crossover Concept триваліший – модель з'явиться в шоурумах не раніше літа 2025 року. Вже наскільки сміливий зовні Urban SUV, але Sport Crossover мітить в ікони стилю. Саме так Toyota уявляє собі концепцію спортивного кросовера: витончений аеродинамічний силует у стилі італійських фастбеків 60-х, без огляду на практичність і зручність посадки. Його аудиторія – покупці-початківці електромобілів, які шукають альтернативу позашляховикам. Цікаво, що модель розроблялася одночасно для європейського і китайського ринків спільним підприємством BYD Toyota EV Technology, створеним у Китаї компаніями Toyota і BYD.

Лінійка Toyota Proace

У 2019 році японці ґрунтовно переглянули модельний ряд, виділивши в окрему лінійку Toyota Professional свої легкі комерційні автомобілі, плюс приділили особливу увагу співпраці з клієнтами протягом усього процесу володіння технікою. Переформатування дало миттєвий результат: продажі злетіли вгору, а в «постковідному» 2022 році компанія взагалі встановила рекорд, продавши 119 тис. «професіоналів». Цього року очікується ще більш вражаюча цифра – понад 140 тис. А в 2025-му кількість реалізованих фургонів має перевищити 180 тис. Тож лінійка комерційної техніки отримує не тільки гібридний пікап Hilux Hybrid 48V, а й оновлений Proace, середньорозмірник Proace City та великогабаритний Proace Max.

Наступного року Proace і Proace City предстануть у рестайлінговій зовнішності, яка ще більше підкреслює їхню індивідуальність і водночас приналежність до тойотівської сім'ї завдяки трапецієподібній решітці.

Відповідно до багатостороннього підходу японського виробника до вуглецевої нейтральності обидві моделі пропонуються й у BEV-електромобільних версіях. Тож Proace отримують акумуляторні батареї на 75 кВт*год, що забезпечує до 350 км без підзарядки. Також доступна менша батарея на 50 кВт*год, яка забезпечує потужність 136 к.с. Для Proace City та Proace City Verco пропонують батарею лише 50 кВт*год, але з покращеною дальністю ходу – до 330 км (у порівнянні з нинішньою моделлю це більше на 50 км).

Залишаться й звичайні ДВЗ на 2,0 л та 1,5 л з різними КПП. Це підкреслює прагнення Toyota надати всім клієнтам різноманітні, доступні та практичні варіанти – чи то в їхньому приватному, чи то в діловому житті – для прискорення темпів скорочення викидів CO2, що буде сприяти мобільності з нульовим рівнем викидів.

А ось Proace Max – справжня перлина в короні Toyota Professional. І чергове дитя любові «по-французьки». Але у «макса» братів набагато більше: тут і Citroen Jumper, і Peugeot Boxer, і Fiat Ducato, і Opel Movano. Крім пристойної лінійки силових агрегатів, замовник може вибирати з декількох варіантів кабін, надбудов і вантажних відсіків. Тут і 2- або 4-дверні версії з одним або двома рядами сидінь, і кілька варіантів колісної бази плюс по три значення довжини та висоти кузова, який у максимальній конфігурації вміщує 17 кубометрів. Запас ходу версії Max з тяговою батареєю ємністю 110 кВт*год (272 к.с., 410 Нм) – до 420 км за стандартом WTLP. На європейський ринок лінійка «професіоналів» вийде на початку 2024 року, тоді ж будуть оголошені ціни.

Розширення лінійки та її електрифікація – лише частина стратегії розвитку бренду Toyota в комерційному секторі. Японці мають намір поліпшити обслуговування клієнтів завдяки новій методі взаємодії з ними. Це і особлива увага до сервісного обслуговування, і конкурентоспроможне страхування, і допомога на дорозі, що включає надання безкоштовних підмінних автомобілів. Достатньо сказати, що японці відкривають автономні професійні центри Toyota з надання послуги спеціалізованої експертизи та обслуговування комерційних автомобілів.
Загалом така широка демонстрація концептів, новинок, технологій від Toyota свідчить про те, що японський автовиробник чудово розуміє виклики сьогодення та готовий задовольнити абсолютно різні потреби клієнтів. Впевнено рухаючись у майбутнє, Toyota не лише розробляє одразу декілька перспективних напрямків, але й продовжує вдосконалювати свою надуспішну гібридну програму. Тож високі технології від Toyota – це не лише те, що можна буде побачити на дорогах майбутнього, а й те, що можна придбати в автосалонах бренду вже тепер.
Репортаж з Kenshiki Forum 2023.
Олександра Єршова