Спочатку було місто. Частина 3. Міський контроль за будівництвом

Як це працює зараз в Україні?
В Україні чинна Постанова КМУ № 303 від 13.03.2022 р. Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану.
Тобто нині на всій території України заходи міського або державного контролю не здійснюються. Ніхто, крім замовника, генпідрядника, інженера та архітектора, на будівельний майданчик зайти не має права. Це зроблено Мінрегіоном під виглядом викликів війни.
Як було до широкомасштабного вторгнення?
До введення воєнного стану на будівельний майданчик міг зайти міський або державний інспектор (залежно від класу наслідків об’єкта), виключно якщо на майданчику присутній замовник. Як ми розуміємо, таких випадків було небагато.
Що пропонує законопроєкт 5655?
5655 пропонує містам здійснювати так званий моніторинг забудови. Міський «інспектор» може ходити по вулиці і дивитися в дірку в паркані або фотографувати об’єкт будівництва (якщо висота паркану йому це дозволить), але заходити на ділянку будівництва права не має. У разі виявлення ознак самочинного будівництва він мусить повідомити в орган контролю. Орган контролю — це приватна, міська або державна установа, яку забудовник обирає на свій розсуд. Якщо орган контролю державний або приватний, місто не матиме жодних повноважень для притягнення до відповідальності недоброчесного забудовника.

Які повноваження має міська влада в Нью-Йорку?
За будівельні процеси в місті відповідає Департамент будівель — на нього покладено роботу з об’єктами нового будівництва, реконструкції, ремонту та захист безпечної експлуатації об’єктів нерухомості. Департамент надає дозвіл на роботу уповноважених спеціальних агенцій (технагляд), проводить власні перевірки, бере участь у погодженні поділу земельних ділянок, контролює дотримання вимог містобудівної документації (зонінгу), переглядає та погоджує проєктну документацію, надає дозвіл на будівництво та видає сертифікат готовності об’єкта до експлуатації. Також збирає щорічні технічні звіти від власників будівель щодо їхньої безпечної експлуатації.
Департамент очолює комісар, призначений мером міста. Комісар або перший заступник комісара має бути зареєстрованим архітектором або ліцензованим професійним інженером з належною репутацією. Комісар призначає двох заступників і може передати їм свої повноваження в тому обсязі, в якому вважає за потрібне.
Департамент має головний офіс і принаймні по філії в кожному районі міста. Комісар призначає суперінтенданта району. Існують чіткі вимоги до професійного досвіду й освіти працівників департаменту та районних відділів.
Основною метою роботи департаменту є сприяння безпеці працівників на будівництві та мешканців міста, а також упевненість, що будівельна індустрія захищає громадськість і майно під час виконання робіт і що всі роботи виконуються у форматі, який відповідає Будівельному кодексу міста Нью-Йорк.
У кожному районі міста є п’ять відділів, які надають дозволи і працюють з правопорушниками спільно з правоохоронними органами. Кожне відділення контролюється комісаром району та одним або декількома заступниками комісара району, які підпорядковуються безпосередньо першому заступнику комісара.
Штат департаменту нараховує 1132 осіб (на приблизно мільйон об’єктів нерухомості в місті), у тому числі експертів з проєктування, які перевіряють проєктну документацію та заявки на отримання дозволів, а також 426 будівельних інспекторів, які відвідують будівлі та будівельні майданчики, щоб переконатися, що вони безпечні та відповідають чинним законам і нормам. Відділ контролю за дотриманням законодавства також включає Управління будівельного маршала, яке відповідає за евакуацію людей у разі надзвичайної ситуації. Департамент щорічно видає 140 тисяч дозволів на будівельні роботи та проводить 324 тисячі перевірок.

Комісар має повноваження та зобов’язаний проводити розслідування щодо громадської безпеки, з цією метою він викликає свідків у суд для складання присяги, допитує свідків і вимагає пред'явлення паперів і документів. Дії комісара можна оскаржити в Раді зі стандартів та апеляцій.
За кожну послугу департаменту стягується плата від 5 до 50 тисяч доларів. Найдорожча послуга — це консультування та супровід департаменту під час оформлення документів на всіх етапах створення об’єкта нерухомості великої площі, який бере участь у міській програмі будівництва “великих будівель”.
Департамент будівель має 27 структурних підрозділів.
Які це підрозділи?
Після такого переліку питання «кому належить контроль за будівництвом в містах США», думаю, буде зайвим.
Розмірковуючи про те, що такі широкі повноваження міського департаменту можуть призвести до корупційних ризиків, я прийшла до думки, що подібна система може працювати лише в системі справедливих судів. В США існує процедура імпічменту недоброчесних суддів, яка вже була застосована для п’ятнадцяти федеральних суддів. На питання: чи цього достатньо, згадалися слова одного з засновників США Бенджаміна Франкліна: “Процесуальний механізм для зняття з посад (імпічмент) буде кращим, адже історично зняття з посад «шкідливих» керівників досягалося шляхом вбивства”. Справедливість в Америці виборола свої права кривавим шляхом.
Частина 1. Приватні контролери
Частина 2. Будівельні кодекси в США
