Таможенный безвиз. Простая инструкция по использованию совместного транзита с ЕС
С октября в Украине заработал полноценный совместный транзит с ЕС, который раньше был только в тестовом режиме. Главные возможности, которые это дает украинцам.
Співавтор: Олександр Сняданко, молодший юрист АО «First Chair Legal»
Ми стали 36-ою країною-учасницею Конвенції про процедуру спільного транзиту (надалі - «Конвенція»), серед яких ЄС, Великобританія, країни EFTA, Туреччина, Північна Македонія та Сербія.
Як це працює?
Транзитне перевезення товарів здійснюється в рамках однієї транзитної процедури (від митниці відправлення до митниці призначення) з оформленням лише однієї транзитної декларації, одним транспортним засобом та з однією гарантією.
На практиці це означає, що товар може переміщуватися, до прикладу, з Франції чи Норвегії до України (перетинаючи при цьому більшість країн ЄС) без необхідності переоформлення у внутрішній транзит.
Основою для функціонування спільного транзиту є система NCTS. З її допомогою митниці країн-учасниць Конвенції обмінюються інформацією про транзит товарів. Тобто, митниця призначення «бачить» поміщення товару в процедуру транзиту й очікує його прибуття з країни-відправника.
Чому це важливо?
Передусім, запровадження процедури спільного транзиту було обов’язком України, згідно з Угодою про асоціацію. З практичної точки зору, спільний транзит зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження. Як наслідок — менші черги на кордоні і швидший потік товарів.
Для максимізації переваг важливо, щоб якнайбільше підприємств почало застосовувати систему NCTS й повністю перейшли на оформлення транзитних декларацій типу «Т1». Адже товари, що переміщуються через кордон без застосування процедури спільного транзиту, можуть сповільнювати переміщення тих, які оформлені через систему NCTS.
Крім того, запровадження спільного транзиту може бути додатковим заходом боротьби з нечесним бізнесом, який ухиляється від сплати митних платежів.
Як відбувається процедура спільного транзиту?
Суб'єктом процедури може бути будь-хто (відправник, одержувач, перевізник, митний брокер або інша особа). Він виконує такі дії:
1. оформляє транзитну декларацію типу «Т1» та подає її в систему NCTS;
2. забезпечує наявність гарантії на усі види товарів, що переміщуються транзитом;
3. пред’являє товари митниці відправлення (статус авторизованого вантажовідправника позбавляє необхідності пред’являти товари та дозволяє самостійно накладати пломби на товар).
Далі митниця відправлення виконує усі митні формальності, застосовує гарантію, накладає пломбу та дозволяє почати спільний транзит. Надалі перевізник зустрічатиметься із митницями транзиту, які реєструватимуть перетин кордону і повідомлятимуть про це митницю призначення. Кількість митниць транзиту залежить від кількості країн, через які товар переміщується.
Після надходження товарів до точки призначення суб'єкт процедури або перевізник пред’являє транзитну декларацію та товар митниці призначення. Вона реєструє прибуття товарів у системі NCTS, виконує усі митні формальності, знімає пломби та завершує процедуру спільного транзиту (операція знімається з контролю і гарантія вивільняється).
Статус авторизованого вантажоодержувача позбавляє обов’язку пред’являти товар митниці призначення та надає право самостійно знімати пломби.
Для початку процедури спільного транзиту обов’язковою умовою є наявність у суб'єкта гарантії. Її видають гаранти (банки, страхові компанії), що відповідають умовам ст. 316 ЗУ № 2510-Х від 15.08.2022, а також містяться в Реєстрі гарантів NCTS. З часом з’явиться можливість отримувати гарантію від іноземних гарантів.
Існує два види гарантії:
- індивідуальна (видається на одну операцію);
- загальна або комплексна (покриває одразу декілька операцій у формі зобов’язання, наданого гарантом, у разі застосування спрощення, передбаченого ст. 55 (1) (а) Конвенції).
Важливо: гарантія повинна покривати суму митного боргу, яка може виникнути під час процедури транзиту, розраховану за найвищими ставками митних платежів. При цьому, наявність у підприємства тарифних преференцій не зменшує розміру гарантії.
Які спрощення передбачає спільний транзит для бізнесу?
1. статус авторизованого вантажовідправника (декларування товарів без пред’явлення на митниці відправлення);
2. статус авторизованого вантажоодержувача (отримання товарів без пред’явлення їх на митниці призначення);
3. самостійне накладення пломб спеціального типу з власним унікальним маркуванням та номером;
4. загальна фінансова гарантія (декілька декларацій — одна гарантія) зі зменшенням суми на 50% та 70%, або звільнення від гарантії.
Підприємство має право отримати усі ці спрощення разом. Критерії та вимоги для їх отримання зводяться до:
- регулярного використання спільного транзиту;
- відсутності порушень митного та податкового законодавства;
- високого рівня контролю за операціями та потоком товарів, належної системи бухгалтерського обліку, ефективної системи управління комерційною і транспортною документацією;
- наявності практичних стандартів компетентності чи професійної кваліфікації, безпосередньо пов’язаної зі здійснюваною діяльністю;
- стійкого фінансового стану підприємства.
Деякі з цих критеріїв обов’язкові лише для певних спрощень. Усе залежить від того, який саме вид транзитного спрощення бажає отримати підприємство.
Водночас не потрібно плутати спрощення для спільного транзиту зі спеціальними спрощеннями та статусом АЕО. Останні застосовуються до розмитнення та «замитнення» товарів, а транзитні спрощення — лише до транзиту (як і вбачається з назви).
Між тим, критерії для отримання статусу АЕО-С та транзитних спрощень суміжні. Наявність одночасно цього статусу й спрощень надасть підприємству комплексні митні переваги — ви зможете «замитнювати» товар і розпочинати транзит у себе на об'єкті й там само його «розмитнювати» і завершувати транзит. Це значна логістична та фінансова економія.
Що в результаті?
Ми переконані, що застосування Конвенції та системи NCTS може суттєво вдосконалити транзит з іншими країнами, зокрема ЄС. Бізнес отримав змогу переміщувати товари транзитом без зайвих формальностей та економити не лише час на кордонах, а й кошти на логістиці та проходженні митних процедур.
Повноцінне запровадження спільного транзиту та системи NCTS є новою ерою міжнародної торгівлі для України. Приєднання до Конвенції сприяє взаємодії української митниці з митницями країн ЄС і відкриває для бізнесу можливості суттєво пришвидшити транзитні перевезення. Однак, перед початком застосування спільного транзиту важливо детально розібратися з усіма його умовами і критеріями отримання спрощень — лише тоді він приведе до потрібного результату.
Теги: Таможня Украина-ЕС Товары Безвиз
Читать далее