
«Магического решения не существует». Президент Киевстар о том, сколько продержится мобильная сеть в случае блекаута — интервью НВ
Розкажіть про наслвдки російської ракетної атаки 15 листопада. Де і як надовго зникала мережа після цієї атаки? Наскільки серйозно вона постраждала?
Досить суттєво постраждала електромережа, це торкнулося усіх споживачів, зокрема мобільного зв’язку — ми лише один зі споживачів. Це був найбільший вплив на роботу мережі (мобільного зв’язку — Ред.) з початку війни.
Ми спостерігаємо, як хвилями усі ці атаки на енергетичну інфраструктуру впливають на нашу мережу. Після кожної такої масованої атаки ситуація погіршується, потім за деякий час поліпшується, потім нова атака — і знову погіршується. Якщо брати період до цієї атаки, то в пікові години (протягом дня, вранці чи ввечері) у нас в середньому по всій країні не працювало близько тисячі сайтів із 13 300 сайтів (ключовими з яких є базові станції - Ред). Сайт тут мається на увазі технологічний майданчик з декількома технологіями.
15 листопада о 21 годині був черговий пік, без живлення залишилось 4 000 сайтів, з яких не працювало 3 600. Атаки були десь о 17.00 годині, ситуація потроху погіршувалась, і о 21 годині був пік відключень сайтів. Вже навіть о 22 годині ситуація суттєво покращилась: без живлення було 3 тис. сайтів і близько 2 700 сайтів не працювали. А ось ця різниця між цими цифрами — це сайти, які продовжують працювати на батареях. Це був найтяжчий день з початку війни.
Як усе влаштовано: є базовий рівень мережі, який обслуговує всю мережу, він досить добре зарезервований. Це наші технологічні майданчики у великих містах, це мережа передачі даних, транспортні вузли. Все це зарезервовано стаціонарними генераторами. Але у нас дуже велика кількість кінцевих сайтів. У мобільному зв’язку їх понад 13 тис. У фіксованому зв’язку це точка колективного доступу, яких у нас майже 70 тисяч. І найбільше страждає цей кінцевий рівень мережі через зникнення живлення. Ось, наприклад, якщо у нас було приблизно 6 тис. інцидентів (відключень з будь-яких причин) на тиждень місяць тому на нашій мережі, то вже з середини жовтня і до середини листопада таких випадків 43 тисячі. І все це пов’язано перш за все зі зникненням електроживлення.
Яка взагалі зараз загроза залишитися геть без мобільного зв’язку на довгий час?
Я не думаю що є загроза, що мобільний зв’язок зникне на довгий час по всій Україні. Це буде залежати від того, як витримуватиме енергетична система. Але я вважаю, що є ризик, що мережа може перетворитися на точкове покриття — тобто такими островами буде зв’язок, а якимись островами відсутній. І це зараз ми бачимо на прикладі Києва, коли вимикають цілі райони з великою кількістю мешканців, і за декілька годин зникає мобільний і фіксований зв’язок. Але це не означає, що весь Київ без зв’язку. Це співвідношення працюючих і непрацюючих сайтів таке ж, як і по всій Україні - близько 30%. Якщо говорити про найбільш вразливі на сьогоднішній день області - це Київська, Харківська, Львівська, Полтавська, якщо говорити про цю нещодавню атаку. Відверто, вражені були майже всі області, лише у 2−3 областях не було відключень мережі від електроживлення. У решті були, але відрізнявся масштаб.
Скільки може продовжувати працювати мережа після екстреного відключення електромережі у конкретному місті чи районі?
Базовий шар мережі працюватиме доки буде пальне в генераторів. Сайти обладнані АКБ (акумуляторними батареями), які працюють в залежності від їх віку, навантаження — від півтори до 4 годин максимум при середньому навантаженні. Але як працює механізм вимкнення мереж? У людей перш за все вимикаються фіксовані мережі доступу до інтернету. Люди переходять на мобільний інтернет. Суттєво зростає навантаження на мережу. Також за рахунок того, що у якомусь районі, наприклад, є декілька сайтів, і один сайт «впав» першим, навантаження на два інших зросло, і там де вони в змозі обслуговувати цю територію, вони будуть обслуговувати. І ось це непропорційне зростання навантаження, як снігова куля, знижує час на якому може працювати сайт без живлення. Але максимальна цифра без генератора — 4 години.
А власне чому після відключення електрики одразу починає зникати мобільний інтернет, спочатку працює повільно, а потім все гірше?
Це навантаження. Бо нерівномірно зростає кількість людей, які в цю хвилину хочуть скористатися послугами цього сайту. Пікові навантаження на мережу у нас зазвичай були на Новий рік, наприклад, коли трафік зростає на 30%-40%. І так побудована мережа — вона повинна витримувати такі пікові навантаження. Коли відбуваються масові критичні відключення енергоживлення, як ми зараз спостерігаємо, то навантаження зростає в рази.
Російські атаки тривають, чи є тут якесь рішення цієї проблеми, що можна вдіяти?
Магічного рішення не існує, щоб усе працювало без збоїв, коли немає живлення. Є кроки, які можуть поліпшити ситуацію, і ми над цим працюємо. Перш за все, це закупки нових акумуляторних батарей, нових літієвих батарей. Вони довше тримають. А, по-друге, вони набагато швидше заряджаються. Бо для стандартних AGM-батарей потрібно мінімум 24 години на повну перезарядку.
Також ми збільшуємо кількість генераторів, але тут у нас є суттєві бар'єри. Генератор важкий, він генерує потужність 6−7 кВт/год, його обслуговують 2 людини. Тобто його потрібно заправляти, його неможливо залишити без нагляду, його неможливо встановити на даху, бо це заборонено. Тобто навіть якщо б ми мали можливість обладнати всі сайти такими генераторами, то ми б не могли цього зробити з огляду на регуляторні обмеження, які забороняють розміщувати таке обладнання в будинках. Але ми, звичайно, збільшуємо кількість генераторів для наземних базових станцій, шукаємо партнерів, хто може нам з цим допомогти. Наприклад, якщо у мережі заправок є генератор, який обслуговує їх бізнес, ми б хотіли доєднатись, сплачуючи видатки, підвищуючи таким чином захищеність мережі.
Ну і, зрештою, у нас працює національний роумінг. Із початком віялових відключень суттєво зросла кількість людей, які ним користуються. Зрозуміло, що мережі відрізняються, у когось новий акумулятор у когось старий, і деякі сайти тримаються довше, і це допомагає залишатися на зв’язку. Але, на жаль, золотого рішення тут не існує.
В національному роумінгу, коли «перемикаєшся» на іншу мережу мобільного зв’язку, не працює інтернет, чому так відбувається?
Національний роумінг працює на двох технологіях, із трьох найбільш поширених — 2G і 3G. Це вже залежить від наявності тієї чи іншої технології у кожного оператора. Але у порівнянні з вашим нормальним досвідом, коли у більшості випадків ви користуєтесь технологією LTE, це, звісно, буде зовсім інший досвід користувача.
Якщо зникає інтернет, що можна ще вдіяти, чи крім Starlink нічого не придумаєш?
Альтернативи як такої не існує, навіть Starlink треба підживлювати. Будь-якому приладу потрібне електроживлення у 21 сторіччі. Всі готуються до поганих сценаріїв, але якогось такого рішення, яке б дозволило людині залишатися на зв’язку, немає. Не має живлення — ми повертаємось у минуле.
З якими зараз іще проблемами ви зіштовхуєтесь, які ще є фактори, крім відключення світла? Це фактор трансмісії (пошкодження оптоволоконних мереж, порушення пропускної спроможності передачі даних — Ред.). Особливо сильним цей фактор був під час активних бойових дій протягом перших місяців війни. Бойові дії, підготовка до оборони, рили окопи, регулярно виривали це оптоволокно. Але ми тут непогано підготувались, у нас є подвійне резервування, а інколи потрійне майже кожного маршруту. Тобто з цим фактором ми більш-менш впоралися. Друге — не вистачає людей. Як я вже говорив, на два генератори потрібно мати фактично бригаду. Одна бригада — це дві людини і автомобіль. У нас по Україні 230 бригад, будемо ще сотню набирати. Великий фокус зараз — це відбудова на деокупованих територіях.
А вистачає обладнання для цієї відбудови?
Так, обладнання у нас поки що вистачає. Безумовно, рівень руйнувань перевищує будь-які наші очікування. Ситуація у Київській або Чернігівській областях, наприклад, була набагато краща, ніж у Харківській або звільненій частині Херсонської області, де 80% сайтів пошкоджені або зруйновані вщент. Тобто ми навіть не ремонтуємо мережу, а відбудовуємо. Та попри все, процес іде. Але нам навіть потрібно десь відволікати ресурси від відбудови на те, щоб підтримувати мережу. Десяток зайвих генераторів, 5−6 людей які повинні нам допомагати. Це важка дилема, але попри це, по Харківській області, наприклад, на сьогоднішній день було звільнено територію, де було 260 сайтів, і з них 185 вже працюють. У Херсонській області звільнено територію, де було 139 сайтів. У самому Херсоні до війни було 88 сайтів. В Херсонській області наразі 17 сайтів вже працюють і декілька з них у Херсоні. Нема живлення, усе на генераторах, досить важко все дається.
Чи були потрапляння ракет, снарядів безпосередньо у станції?
Так, наприклад, у Херсоні. Там було пряме потрапляння, зруйнована будівля в декілька поверхів, це був наш технологічний майданчик у цьому регіональному центрі. Зрозуміло, зруйнований Маріуполь. На деокупованих територіях Харківської та Херсонської областей зруйновані 30−35% сайтів.
Обладнання для відбудови є, ми готуємося до цього, і нам все ж допомагають, наші замовлення досить швидко опрацьовуються майже всіма глобальними вендорами. Мабуть, єдиний сценарій, до якого не можна підготуватися — це електроживлення. До багатьох сценаріїв ми добре підготувались.
Чи працюватиме хоч якось мережа у випадку блекауту, який бачите сценарій в такій ситуації, і як швидко все поновиться, коли електрика з’явиться?
Базові станції мобільного зв`язку автоматично поновлюють роботу одразу, як з`являється електроенергія. При блекауті базові станції, які підключені до генераторів, можуть працювати доти, доки буде паливо. Наприклад, Чернігів у березні майже місяць був в осаді, під обстрілами, і в місті весь час була відсутня електроенергія. Попри це там працювало на дизель генераторах 14 базових станцій Київстару.
Теги: Киевстар Интернет Связь Мобильный оператор Александр Комаров Война России против Украины ракетный обстрел
Читать далее