Выживут ли стартапы? Как работает украинский венчурный рынок во время войны
Сейчас для стартапов важно научиться принимать быстрые решения, а венчурные фонды должны оптимизировать работу. Что именно важно сделать в первую очередь?
Этот материал сейчас доступен только на украинском языке
Уже четвертий місяць Україна знаходиться у стані повномасштабної війни. Згідно з дослідженням ООН зараз кожен новий день відкидає розвиток соціально-економічного життя нашої держави. Наразі експерти прогнозують, що близько 90% українців зіштовхнуться з проблемами безробіття та бідності. А у випадку затяжної війни Україна може втратити 18 років соціально-економічних досягнень.
Тож бізнес повинен функціонувати аби забезпечувати безпеку країни в економічному полі. Сьогодні для стартапів критично важливо навчитись приймати швидкі рішення, а венчурні фонди мають оптимізувати роботу таким чином, аби їхні портфельні компанії продовжили працювати.
Виклики для венчурних фондів та стартапів під час війни
За даними Українського фонду стартапів (USF) у перші місяці війни 99% компаній потребували фінансової підтримки. Лише через певний час попит на ринку поновився в середньому на 40−50%. Дещо краща ситуація спостерігалась у сфері освіти, де було зафіксовано падіння попиту лише на 10−20%. Наслідки війни відразу відчули венчурні фонди, які мали портфельні компанії, пов’язані з логістикою, фізичними товарами та переміщеннями.
На початку війни лише 24,3% українських стартапів продовжили свою роботу і 16,7% бізнесів мали забезпечення на 3−6 місяців. Інші - у більш кризовому становищі, що поставило їх у режим виживання.
Тож головне завдання венчурних фондів — терміново допомогти портфельним компаніям. У перші дні війни інвестори та CEO стартапів займались питаннями фізичної безпеки усіх працівників та забезпечення житлом. Стартапи, які працювали в офісах, оперативно вирішували питання, у якому форматі надалі їм функціонувати: переїзд в інше місто, перехід на дистанційний формат роботи або створення гібридної моделі.
Також очевидно, що після вторгнення в Україну, більшість вітчизняних компаній, які працювали в росії, пішли звідти. Це абсолютно правильний вчинок, проте постало питання щодо виходу на нові ринки, залученості фахівців з релевантним досвідом, чіткого планування та пріоритизації напрямків.
Адаптація портфельних стартапів
Портфельні компанії нашого фонду зіштовхнулись з усіма згаданими викликами. Вони не лише змогли адаптуватись і продовжили діяльність, але й задіяли усі свої ресурси на допомогу державі.
Раджу зараз усім українським фаундерам якнайшвидше робити кроки у європейський бік і починати нетворкінг на цьому ринку
Так, логістичний стартап Cargofy створив платформу Pomich для доставки гуманітарної допомоги та евакуації людей із небезпечних регіонів країни. У перші тижні війни сервіс відіграв ключову роль, тоді як більшість логістичних ланцюгів вийшли з ладу.
Випускник YCombinator Awesomic запустив безкоштовну підписку на свій продукт для різних благодійних організацій вже на суму понад $50 тис.
Сервіс Liki24 за лічені дні перевіз весь свій логістичний центр до Хмельницького і з початку війни доставляє тонни гуманітарної допомоги. Компанія також заснувала благодійний фонд «Ліки для України», де українці можуть придбати будь-які медикаменти зі 50% компенсацією та безкоштовною доставкою.
Команда стартапу 3DLOOK, що спеціалізується на технологіях сканування людського тіла по фото, зібрала понад $14 тис. на закупівлю ліків та доставила їх у південні регіони країни.
Міжнародна платформа PromoRepublic по автоматизації роботи з соцмережами приєдналась до ініціативи KOLO, щомісячно жертвуючи відсоток доходу на допомогу українській армії. Компанія також виступила співорганізатором нетворкінгового заходу українських лідерів у Давосі з темою «Відбудова та модернізація України».
Швидко відреагували EdTech-стартапи. До прикладу, платформа для вивчення іноземних мов All Right запустила безкоштовні уроки англійської для підтримки дітей з України та світу. А онлайн-школа програмування Mate Academy запропонувала безкоштовне навчання усім військовим ЗСУ.
Українські стартапи розуміють, що зараз як ніколи країні потрібна підтримка бізнеса — і це лише наближає нашу перемогу.
Інвестиції під час війни та нові фонди
Обсяг угод на ринках VC та PE (private equity) 2021 року перевищив $832 млн, що на 45% більше, ніж в 2020. Дані були опубліковані ще перед війною, тому результати 2022 року спрогнозувати поки що складно. Зараз підприємці знизили свою активність, проте український венчур продовжує працювати.
Із останніх прикладів: український Roosh Ventures приєднався до раунду фінансування серії С американського фінтек-стартапу TheGuarantors. Венчурний фонд Geek Ventures інвестував відразу у чотири українські стартапи за перші 1,5 місяці війни: Competera, V-Art, Propertymate, Spokk. У свою чергу, SID Venture Partners залучив нових партнерів та вже у перші тижні війни здійснив кілька інвестицій: NEAR Protocol, Elai.io, Mindist.io та SPOKK.
З’явилися і нові українській венчурні фонди: hi5 Ventures, що фокусується на Early Stage (Pre-Seed, Seed, Pre A), та Hypra.fund від екс-партнера TA Ventures Ігоря Перції.
Бачимо і неабияку зацікавленість європейських інвесторів до України. Минулого місяця литовський інтернет-магазин меблів Furniture1.eu інвестував в аналогічний український проект — онлайн-магазин Mebelok. А польський фонд Pracuj Ventures — у стартап PeopleForce. У свою чергу, британський Seedcamp зосередився на підтримці портфельних компаній з українськими членами команди. І нещодавно відразу 17 українських стартапів отримали гранти до $100 тис. від Google.
Тож раджу зараз усім українським фаундерам якнайшвидше робити кроки у європейський бік і починати нетворкінг на цьому ринку.
Пріоритетні напрямки інвестицій
За моїми оцінками, варто очікувати появу стартапів у таких напрямках як оборонна сфера, будівництво, кібербезпека, психічне здоров’я та медицина. Думаю, що тут знадобиться окрема підтримка збоку держави.
До речі, стартапи в оборонній сфері вже зараз служать нашим захисникам. Так, українська компанія Culver Aviation розробляє власні дрони і нещодавно передала Збройним Силам України частину власного парку БПЛА. Натомість, український стартап Delfast відправив армії електробайки власного виробництва, на яких возять контейнери ракет NLAW.
Варто також звернути увагу на ринок криптовалюти і все, що з ним пов’язано. Під час війни велика частка донатів була зроблена саме через цей канал. За офіційними даними, лише за два тижні проєкт Мінцифри Aid For Ukraine зібрав понад $71 млн. криптовалюти. Не слід забувати й про тренд на p2p перекази за кордон та всередині країни. Згідно з Allied Market Research, попит на цю послугу лише зростатиме і за прогнозами, досягне $9 097,06 млрд до 2030 року.
Окремо варто виділити ринок ОВДП України, який продовжує зростати. Близько 1 тис. юридичних та фізичних осіб 27 квітня 2022 року отримали 3,3 млрд грн від погашення першого випуску військових облігацій. Тож думаю, що після війни інвестиції в різні цінні папери стануть більш популярними в Україні ніж раніше.
Не обійшлося без змін у сфері транспорту. Дефіцит пального підштовхує до рішучих змін — перехід на електромобілі. Нафта і газ є вичерпними ресурсами, натомість у передових країнах активно розвиваються їхні альтернативні варіанти. За оцінками Statista, у 2021 році було продано близько 6,7 мільйона одиниць електромобілів (PEV), що вдвічі більше ніж у 2020 році.
Що зробити стартапам та фондам вже зараз
Що стосується конкретних кроків, фаундерам варто оптимізувати операційну ефективність свого бізнесу на основі статистичних методів прогнозування cash flow. А фондам — здійснити оцінку та аналіз кожного продукту компанії для підтримки або збільшення його ROI (ред. return on Investment, або рентабельність інвестицій). Зараз також важливо пріоритизувати робочі концепції, щоб сконцентрувати обмежені ресурси компанії лише на прибуткових напрямках.
Фонди можуть сприяти у побудові довгострокової маркетингової стратегії для стартапів, що виходять або розширюються на західні ринки.
Крім того, зараз з’явився шанс поповнити команду високопрофесійними кадрами та забезпечити роботою українців, які цього потребують. Адже за офіційними даними загальнонаціонального опитування серед українців, які мали роботу до війни, половина (53%) сьогодні не працюють.
Загалом, усім молодим підприємцям необхідно переналаштувати власні бізнес-процеси таким чином, щоб залучати кошти від західних інвесторів, які можуть зіграти значну роль у відновленні бізнесу в Україні. Саме тому наприкінці квітня ми запустили ініціативу «20 стартапів з українськими засновниками для інвестування». Мета цього проєкту — підвищити обізнаність про українські технологічні стартапи та допомогти їм залучити інвестиції від міжнародних фондів.
Варто пам’ятати, що для України у майбутньому буде значно більше можливостей з точки зору західного партнерства, які відповідно з’являться у фондів. І у нас є всі шанси за допомогою українських стартапів відбудувати країну і зробити її такою, якою завжди хотіли бачити — сильною, економічно стабільною та технологічно потужною.
Присоединяйтесь к нам в соцсетях Facebook, Telegram и Instagram.