Евакуація даних: як GigaCloud під обстрілами вивозив сховище даних Prozorro до Львова
Напочатку повномасштабної війни багато бізнесів та організацій були змушені зробити релокейт. Окрім евакуації людей, техніки та обладнання, довелося евакуювати дані — щоб датацентр не розбомбили під час обстрілів, а інформація не була знищена. Так на ринку з’явилася нова послуга — remove help.
"Економічна правда" розповідає, що таке евакуація даних, і як спеціалісти хмарного оператора GigaCloud під обстрілами, в умовах дефіциту транспорту перевозили з Києва до Львова обладнання з даними компанії Prozorro.
До війни готувалися заздалегідь
GigaCloud — це український хмарний оператор, який зберігає дані тисяч компаній та організацій. Розуміючи свою відповідальність перед клієнтами, оператор ще в січні почав розробляти business continuity plan – що робити, якщо розпочнеться повномасштабна війна та в Києві будуть бойові дії. В сучасному світі дані — це критично важлива складова більшості бізнесів, тому забезпечити їхнє збереження у форсмажорній ситуації було життєво необхідно.
Курс був на те, щоб будь-якою ціною максимально збільшити дисковий простір у Львові. Наприклад, навіть об 11 вечора 23 лютого компанія вела переговори з постачальником обладнання. 24 лютого мали забрати систему зберігання даних у Києві, щоб відвезти її до Львова. Забігаючи наперед, це вдалося зробити лише 8 березня — коли ситуація в столиці більш-менш стабілізувалася.
Ще до війни в GigaCloud запропонували своїм клієнтам безкоштовно перенести резервні копії їхніх даних з Києва у Львів. В такому разі якби щось трапилося з інфраструктурою в Києві, можна було відновити дані зі Львова і нічого не втратити. На пропозицію пристали не всі. Деякі казали, що у них бізнес зав’язаний на столиці, і якщо щось трапиться з Києвом, їм вже не буде важливо, де знаходяться дані. У інших були свої резервні майданчики і тому вони не бачили сенсу у перенесенні даних.
Погодилися приблизно 60% тих бізнесів та організацій, кому компанія запропонувала такий сервіс. Це виявилося дуже доречним, коли росія все-таки почала повномасштабне вторгнення. Буквально 24 лютого інші клієнти, які до того вагалися, почали масово звертатися за перенесенням даних — саппорт буквально завалили дзвінками, а адміністратори GigaCloud працювали ледь не цілодобово. Лишалися також приватні хмари. Їх треба було фізично вивезти з Києва, який вже перебував під обстрілами, і який намагалися захопити російські військові.
Як GigaCloud допомагали рятувати дані Prozorro
У GigaCloud є публічні та приватні хмари. У публічних, як правило, розміщує свої дані дрібний та середній бізнес. По суті, вони ділять між собою частини одного серверного обладнання. Більші бізнеси та організації користуються приватними хмарами. Вони орендують у оператора цілі сервери та СЗД (системи збереження даних), на яких знаходиться тільки їхня інфраструктура.
В такому разі все обладнання належить хмарному оператору і він його обслуговує — підтримує у актуальному стані, налаштовує, оновлює тощо. Зокрема саме в такій приватній хмарі знаходиться хмарна інфраструктура Prozorro. Цю хмару використовували для середовищ розробки та тестування, а також там було розгорнуто дві з трьох нод (реплік) файлового сховища.
Ще до 24 лютого в Prozorro розробляли план дій, що треба зробити, щоб убезпечити критично важливу для країни систему державних закупівель. Починаючи з 2015 року і по цей момент обсяг даних, які зберігає Prozorro, досягнув майже 270 ТБ. Вся інфраструктура знаходилась в Києві в двох датацентрах. Якби їх розбомбили, інформація, яка там зберігалася, була би фізично знищена.
Сервери файлового сховища, про які йде мова, знаходилися на майданчику GigaCloud в Києві. Перші думки, що потрібно перевезти їх до Львова у Prozorro виникли ще до 24 лютого.
Головне у коректній евакуації серверів — правильно від’єднати техніку, дуже обережно перевезти та налаштувати на новому місці, щоб все продовжило працювати так само коректно.
Обладнання приватної хмари Prozorro перевозили в два етапи — щоб система продовжувала працювати. Після першого етапу, коли компанія перевезла частину даних, потрібно було налаштувати систему так, щоб вона продовжувала працювати в реальному часі. Для цього потрібно було з’єднати по мережі дві частини даних у різних містах — і при цьому, щоб це було безпечно.
Водії GigaCloud везли техніку під конвоєм — допомогти попросили Національну поліцію. На той момент російські війська вже почали захоплювати населені пункти на Київщині, столицю обстрілювали, на виїзді з міста були багатогодинні затори і далеко не всі траси були безпечними. Тож водії GigaCloud, разом з поліцією, обирали оптимальний найшвидший та найбезпечніший маршрут — не головними трасами, а сільськими дорогами. Автівки попросити у своїх партнерів з сервісу таксі.
Перевезення відбулося без ексцесів та у фантастично короткі терміни. 26 лютого обладнання було вже у Львові, а з 27 повноцінно працювало. Додаткової плати за цю послугу компанія не запросила.
В GigaCloud пояснюють: успішно та оперативно виконати релокейт обладнання допомогло те, що система відпочатку була організована з огляду на best practices. Тільки за таких умов її можна розібрати та перезібрати на новому місці, нічого не втративши.
Prozorro планує згодом повернути інфраструктуру зі Львова у Київ, але це відбудеться вже після завершення воєнного стану. До того ризикувати даними не наважуються, адже чи не спробує Росія повторити свою спробу захоплення Києва, достеменно невідомо. А щоб максимально убезпечитися від усіх ризиків, з початком повномасштабної війни в компанії також почали перенесення інформації в хмару Amazon. Наразі копії всіх наших даних та документів, а також віртуальна інфраструктура, зберігаються там. У GigaCloud позитивно оцінюють використання компанією Prozorro потужностей декількох хмарних операторів.
Авторка: Тетяна Гонченко