Как вернуть украденное доменное имя
Доменные имена в наше время — это то, без чего не может существовать ни один бизнес, ведь именно они являются очень действенным средством индивидуализации товаров и услуг компаний.
Уявіть таку ситуацію: компанія є власником торговельної марки, вклала багато коштів та зусиль для її просування на ринку, збирається зареєструвати доменне ім'я в доменах .UA або COM.UA, і раптом з’ясовує, що доменне ім'я з ідентичною торговельною маркою вже зайняте іншою особою. Якщо ця особа є власником ідентичної марки для відмінних (неспоріднених) товарів та/або послуг — це інша історія, яка також потребує вивчення, але, в будь-якому випадку, за доменне ім'я є сенс боротися.
Минуло вже більше двох років, як Україна приєдналася до процедури позасудового вирішення доменних спорів за UDRP (Єдина політика Вирішення Доменних Спорів) щодо доменів .UA і .COM.UA, а саме — за процедурою UA-DRP (варіація UDRP).
Загалом процедура UDRP застосовується переважно до доменів вищого рівня, як-от .com, .net, .org, .xyz, .top та інших, але також і до 76 доменів верхнього рівня різних країн, наприклад, ch, .au, .es, .fr та багатьох інших.
Процедура передбачає розгляд доменного спору Центром із Арбітражу та Посередництва Всесвітньої Організації Інтелектуальної Власності (ВОІВ).
Завдяки приєднанню України до зазначеної процедури законні власники торговельних марок можуть уникнути довгих і складних судових процесів із метою повернути вкрадене доменне ім'я в доменах .UA і COM.UA.
Наразі Центром вирішено 43 справи щодо доменних імен у доменах .UA і COM.UA, з них — лише 4 справи стосувались доменних імен у зоні .UA, що цілком зрозуміло, адже для реєстрації домену в зоні .UA вимагається наявність свідоцтва на торговельну марку, що, в свою чергу, обмежує можливість недобросовісних реєстрацій доменних імен.
Серед вирішених доменних спорів Центром у зазначених українських доменах: доменні імена «facebook.com.ua», «michaelkors.com.ua», «electrolux.com.ua», «crocs.com.ua», «tiktok.com.ua», «fonbet.ua» та багато інших.
Вирішення доменних спорів Центром має очевидні переваги у порівнянні з судовими справами, а саме:
1. Юрисдикція зареєстрованих торговельної марки і доменного імені не має значення — позивач може мати права на торговельну марку в Іспанії або США, а відповідач мати місцезнаходження в Україні або будь-якій країні - це не стане перешкодою у поданні позову до Центру і отриманні Рішення на користь позивача (при наявності законних підстав) із передачею домену позивачеві;
2. Не потрібно довго і складно шукати дані реєстранта доменного імені — Центр направить запит щодо даних реєстранта після подання позову;
3. Термін розгляду спору — не більш 60 днів;
4. Фіксовані офіційні платежі — розгляд одним Арбітром спору щодо 1−5 доменних імен складає 1 500 $;
5. Немає необхідності особистої присутності або участі в теле- / відео- конференціях — все листування з Центром ведеться виключно в електронному вигляді;
6. Сторонам не потрібно займатися процедурою виконання рішення Центру — Рішення (переделегування домену або його анулювання) виконується безпосередньо Реєстратором доменного імені.
Хто може бути позивачем у доменних спорах?
Позивачами можуть бути юридичні та фізичні особи, які здатні довести, що їхні права порушено реєстрацією доменного імені в доменах .UA та .COM.UA, в тому числі ліцензіати (при виключній ліцензії) та афілійовані (дочірні) компанії.
Засоби правового захисту, які можливі за процедурою
При поданні позову до Центру позивач може використати лише два засоби правового захисту:
1. Скасування делегування доменного імені
або
2. Переделегування реєстрації доменного імені на своє ім'я.
Заявляти вимогу щодо переделегування доменного імені другого рівня в домені .UA можливо лише в тому випадку, якщо позивач надасть докази, що він є власником свідоцтва на торговельну марку.
Читайте также:

Анатолий Пашинский Реестр коррупционеров. За что можно туда попасть и чем это грозит?
Логічно, що першими питаннями, які задають власники торговельних марок, котрі бажають повернути собі доменне ім'я за допомогою позасудової процедури UA-DRP, є: «які шанси на отримання рішення на мою користь?» та «що саме необхідно для того, щоб повернути доменне ім'я?»
При поданні позову до Центру позивач повинен довести кожен із таких трьох елементів:
1. Оспорюване доменне ім'я є ідентичним або схожим до ступеню сплутування з торговельною маркою
2. Відповідач (реєстрант доменного імені) не має прав або законних інтересів стосовно оспорюваного доменного імені
3. Оспорюване доменне ім'я слід вважати таким, що зареєстроване або використовується недобросовісно.
Отже, по-перше, позивач повинен довести права на відповідну торговельну марку (як зареєстровану, так і незареєстровану) і те, що доменне ім'я дійсно ідентичне (або схоже до ступеню сплутування) марці, яка йому належить. Рівень схожості оцінюється виключно Арбітром (ами).
По-друге, позивач повинен довести, що відповідач не має та не може мати будь-яких прав або законних інтересів на доменне ім'я, зокрема:
- Що відповідач використовував або демонстративно готувався до використання доменного імені або імені, що стосується доменного імені, у зв’язку з недобросовісним наданням товарів або послуг;
- Або що відповідач не є відомим загалу за доменним іменем;
- Або ж що відповідач використовує доменне ім'я з комерційною метою чи неправомірно, щоб отримати комерційну вигоду шляхом оманливого приваблювання споживачів або завдання шкоди репутації торговельній марці.
По-третє, позивачеві необхідно довести недобросовісність або реєстрації, або використання доменного імені. Як доказ, позивач може навести обставини, які вказують на те:
- що відповідач зареєстрував або придбав доменне ім'я, в першу чергу, з метою продажу, здавання в оренду або передачі реєстрації доменного імені іншим чином позивачеві або конкуренту позивача, за ціною, що перевищує витрати, пов’язані з реєстрацією або придбанням доменного імені;
- або що відповідач зареєстрував доменне ім'я з метою перешкоджання власнику марки відобразити його марку у відповідному доменному імені;
- або що відповідач зареєстрував доменне ім'я, в першу чергу, з метою порушення звичного функціонування бізнесу позивача;
- або що, використовуючи доменне ім'я, відповідач навмисне намагався з комерційною метою привабити користувачів інтернету на свій веб-сайт або інший об'єкт онлайн, створюючи оманливу подібність із маркою позивача як джерела, спонсорства, афіліації, веб-сайту відповідача.
Без можливості доведення зазначених трьох елементів отримати рішення на свою користь, на жаль, практично неможливо. У зв’язку з цим при прийнятті рішення — звертатись до Центру чи до суду — вкрай важливо уважно поставитись до викладення та опису доказів та підстав, на яких будуть ґрунтуватись позовні вимоги, а також проаналізувати всі можливі ризики та шанси на успіх.